Goedemorgenfilmpje is ruim 14.000 keer bekeken

Een post op Facebook over het ochtendritueel op melkveebedrijf De Velderhoeve in Landhorst leverde binnen een paar uur duizenden weergaven op. Petra Baltussen begon in april met Facebook, toen op haar bedrijf het eerste Land van Cuijk Boert Bewust-bord werd onthuld.

Goedemorgenfilmpje+is+ruim+14%2E000+keer+bekeken
© Monique van Loon

Hoe kwam u op het idee voor dit filmpje?

'Het leek mij gewoon leuk om alle dieren en vogels op en rondom De Velderhoeve te laten zien. Ik voer de kalveren, kippen, poezen, zie de zwaluwen hun jongen voeren en loop met de hond door de wei. De mooiste tijd van de dag. Daar heb ik een filmpje van gemaakt.'

Laten zien wat je doet en gewoon jezelf zijn, levert mooie beelden en verhalen op, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen

Petra Baltussen, melkveehouder in Landhorst

Hoe waren de reacties?

'Een paar uur nadat ik het filmpje had geplaatst, dacht ik dat er iets mis was met onze Facebookpagina. Het filmpje was al drieduizend keer bekeken. Dus keek ik op een andere computer en was stomverbaasd. Het staat nu ook op YouTube van Land van Cuijk Boert Bewust en is meer dan 14.000 keer bekeken.'

Waarom doet u mee met Land van Cuijk Boert Bewust?

'Toen mijn man Willy en ik eind vorig jaar hoorden van het initiatief om in het Land van Cuijk een Boert Bewust-groep op te starten, waren we direct enthousiast. Meer en beter communiceren met burgers en laten zien wat je doet, is belangrijk.

'In april is bij ons het eerste Land van Cuijk Boert Bewust-bord onthuld, toen onze koeien voor de eerste keer naar buiten gingen. Tijdens die dag merkte ik weer dat veel mensen niet snappen wat er op de boerderij gebeurt. Het is belangrijk om te laten zien wat we doen, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen en niet afgaan op het beeld dat een aantal groeperingen verspreidt.'

Beter communiceren, hoe pak je dat aan?

'Via Boert Bewust volgde ik een socialemediatraining. Ik ben gestart met Facebookpagina De Velderhoeve, maakte foto's en filmpjes en vroeg onze kinderen hoe ik muziek kon toevoegen. Ik vond het best eng en was bang voor negatieve reacties. Maar de reacties zijn positief en ik vind het erg leuk om te doen.'

Hoe verklaart u het succes van het goedemorgenfilmpje?

'Je bent gewoon jezelf in het filmpje, zeiden mijn kinderen. En misschien het moment van posten op zondagochtend. Ik ben blij dat ik iets positiefs heb laten zien over de boerderij, het buitenleven en dierenwelzijn. Een positieve tegenhanger voor al het negatieve dat in de media terechtkomt. Boert Bewust werkt aan verbinding met de samenleving. Dat kan op veel manieren en daar doen wij graag aan mee.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer