Schouten ziet kalvertransport per vliegtuig niet zitten
Demissionair landbouwminister Carola Schouten ziet niets in het plan van Ierland om voortaan kalveren per vliegtuig naar Nederland te transporteren. Dat heeft ze de Tweede Kamer laten weten als antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren.
Door kalveren per vliegtuig naar Nederland te brengen, wil Ierland de transportduur per schip en vrachtwagen naar Nederland verkorten. Schouten denkt niet dat het vliegtuig een goed alternatief is voor het dierenwelzijn van de kalveren. 'Ook al is de vluchtreis relatief kort, de kalveren moeten vanuit de melkveebedrijven en verzamelplaatsen in Ierland naar het vliegveld worden vervoerd en na de vlucht moeten ze vanaf een vliegveld in Nederland per wegtransport naar de bedrijven van bestemming worden gebracht.'
Dit past volgens de minister niet bij haar inzet om ongespeende dieren, zoals jonge kalveren, alleen over korte afstand te vervoeren. Schouten maakt zich zorgen over de extra stressfactoren voor de kalveren, zoals de laad- en losmomenten en onbekende geluiden, geuren en bewegingen die bij vliegverkeer horen. Daarnaast vindt ze het transport per vliegtuig ook geen goed idee vanuit klimaatoogpunt.
Onderzoek welzijnsimpact
De minister heeft Ierland laten weten dat ze zorgen heeft over de plannen. De Ierse autoriteiten begrijpen dit. Ierland is van plan om pilots uit te voeren om te onderzoeken wat de welzijnsimpact op de dieren is van transport per vliegtuig.
Jaarlijks gaan 80.000 Ierse kalveren naar Nederland. Met het transport van kalveren per vliegtuig denkt de Ierse overheid tegemoet te komen aan de wensen van de landbouwminister om de transportduur te verkorten. Schouten: 'Het is geenszins het geval dat ik om de overstap naar vervoer met het vliegtuig heb verzocht.'
Geen importverbod
De minister pleit niet voor, zoals Wassenberg wenst, een importverbod voor kalveren. Ze heeft de Nederlandse kalversector wel duidelijk gemaakt dat ze wil dat het transport van kalveren niet langer dan acht uur duurt. Het lange transport moet volgens haar worden afgebouwd en uiteindelijk helemaal stoppen.
In de Europese Unie pleit Schouten voor een verbod op lange transporten voor jonge kalveren. Dat moet volgens haar Europees worden geregeld. Ze wil zich verder niet mengen in de discussie of de Ierse melkveesector moet worden verkleind om zo ook de export van kalveren te verkleinen. 'Dit is een systeemvraag die bij de Ierse sector en overheid ligt.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5610 Dyna-4
2012, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6215R (BV) #56310
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland T5.120 AutoCommand
2020, P.O.A.
-
Kuhn GF 8501 MHO
2008, € 4.500
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Technisch Manager Programma Natura 2000
Provincie Overijssel - Zwolle
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Vrijdag4° / 3°10 %
-
Zaterdag7° / 0°60 %
-
Zondag9° / 4°15 %