Maaspont mag niet meer varen van minister

De veerpont tussen het Gelderse Nederasselt en het Brabantse Grave komt dit voorjaar niet meer in de vaart. Boeren en loonwerkers aan beide zijden van de Maas, die moeten omrijden vanwege de werkzaamheden aan de John S. Thompsonbrug, reageren teleurgesteld.

Maaspont+mag+niet+meer+varen+van+minister
© Rijkswaterstaat

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is tot dit besluit gekomen vanwege onder meer de hoge kosten van de pont, het minimale gebruik van de veerpont in het najaar van 2020, de enquêteresultaten en de beperkte tijdwinst. Daarnaast wijst het departement erop dat boeren gebruik kunnen maken van een nadeelcompensatieregeling. ZLTO-afdelingen Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk en Cumela voelen zich niet serieus genomen.

Volgens afdelingsvoorzitter Herbert Verploegen van Rijk van Nijmegen is het besluit gebaseerd op enkele verkeerde aannames. 'De minister stelt dat we in het najaar te weinig gebruik hebben gemaakt van de veerpont. Maar dat had te maken met het feit dat deze pas te water werd gelaten nadat de oogst al binnen was. Bovendien voer de pont buiten werktijden van de boeren en moesten die vaak erg lang wachten op een overtocht. De uitkomst van de enquête toont aan dat er juist behoefte is aan een bestendige oeververbinding.'


Hoge kosten

ZLTO en Cumela rekenen het minister Cora van Nieuwenhuizen ook aan dat ze niet is ingegaan op de alternatieven die beide organisaties hadden voorgesteld. Dat is bijvoorbeeld het gebruik van de brede parallelweg op de A50-brug bij Ravenstijn. 'Als deze enkel voor landbouwvoertuigen bestemd zou worden, zou de veiligheid van fietsers op de smallere parallelbaan gewaarborgd zijn.'

Onderzoek toont aan dat er juist behoefte is aan een bestendige oeververbinding

Herbert Verploegen, ZLTO-afdelingsvoorzitter Rijk van Nijmegen

Gevolg van het besluit is dat boeren nog het hele seizoen moeten omrijden. Dat kost hen veel tijd, waardoor ze op hoge kosten worden gejaagd. 'De veerpont kost ongeveer een ton per maand volgens Rijkswaterstaat. Wij hebben berekend dat de kosten voor de agrariërs hoger zijn. Inzet van de veerpont zou dus lonen', aldus Verploegen.


Compensatieregeling

Boeren die kosten maken, kunnen volgens het ministerie een beroep doen op de nadeelcompensatieregeling. Volgens Verploegen is deze regeling voor de meesten niet toereikend. 'Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten agrariërs fors omzetverlies hebben en dat kunnen aantonen in de boekhouding. Dat is slechts voor een enkele grote ondernemer weggelegd. Wel gaan we kijken of we hierin iets kunnen betekenen voor onze leden.'

Sinds februari kunnen boeren voor specifieke voertuigen, die zwaarder zijn dan 10 ton en toch over de brug bij Grave willen, een ontheffing aanvragen bij Rijkswaterstaat. Maar ook deze maatregel biedt geen soelaas, concluderen ZLTO en Cumela. 'Deze versoepelingen voor de gewichtsbeperking gaan niet op voor landbouwvoertuigen', aldus Verploegen.


Eigen oplossing

Nu er geen alternatieven zijn voor het omrijden, zoeken sommige boeren zelf een oplossing. In voorbereiding op het komende seizoen hebben zij grond geruild of percelen aan de goede kant van het water gepacht. Ook zijn er boeren die hun gewas afzetten en bemesting over laten aan een partij aan dezelfde kant van de oever. Zo hoeven zij minder vaak om te rijden en blijven de onkosten beperkt.

Naar verwachting zijn de werkzaamheden aan de John S. Thompsonbrug november dit jaar afgerond.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer