Landbouw+wil+niet+van+rondweg+Emmen+af
Achtergrond
© Jan Anninga

Landbouw wil niet van rondweg Emmen af

Gemeente Emmen en provincie Drenthe gaan het eigendom van de N391 (Rondweg Emmen) en de N862 (Klazienaveen-Emmen) omruilen. Dat kan ook betekenen dat landbouwverkeer er niet meer welkom is. LTO Noord en loonwerkorganisatie Cumela dringen aan op behoud van de toegankelijkheid.

De vernieuwing van het wegennet rond Emmen is voor menigeen goed nieuws. Het betekent onder andere dat de twee overheden samen 90 miljoen euro in betere verbindingen steken. Maar de lokale ondernemers vrezen voor het lot van het (land)bouwverkeer. Langzaam verkeer zou op de twee verbeterde tracés niet meer welkom zijn.

Cumela en LTO Noord hebben de handen ineen geslagen om hun statement duidelijk te maken. Peter Wolken, eigenaar van Loon- en Grondverzetbedrijf Wolken in Schoonebeek en bestuurslid bij Cumela Drenthe is duidelijk: 'Zolang er geen goed alternatief is, blijft de rondweg een noodzakelijke route om het landbouw- en bouwverkeer veilig af te wikkelen.'


Gevaarlijke situaties

Volgens voorzitter Gerrit Aalenhuis van LTO Noord Emmen Oost kun je dit verkeer niet zomaar van de rondweg afhalen en Emmen insturen. 'De routes door Emmen zijn niet ingericht voor deze machines. Het gaat zorgen voor onoverzichtelijke en gevaarlijke situaties. Dat moeten wij met elkaar niet willen.'

We verwachten een serieuze plek aan de overlegtafel

Peter Wolken, bestuurslid Cumela Drenthe

Thijs Veneklaas Slots, bedrijvenadviseur bij Cumela: 'Emmen is een grote plattelandsgemeente waar veel transporten worden uitgevoerd, niet alleen met landbouwvoertuigen. Naast boeren en tuinders zijn dat ook de infrasector, groen & cultuurtechniek, hoveniers, recycling en bedrijven in het grondverzet en de weg- en waterbouw. Ze zijn allemaal onderdeel van de lokale economie en hebben een groot belang bij een doorgaand routenetwerk en goede en veilige bereikbaarheid van hun bedrijven.'

Om een goede en veilige route te behouden via de rondweg en de verbindingsweg met de A37 bij Klazienaveen, zijn Cumela en LTO Noord in gesprek met gemeente Emmen en provincie Drenthe. Om hun argumenten kracht bij te zetten, hebben de belangenorganisaties eerder via een enquête en gesprekken met lokale ondernemers in beeld gebracht om hoeveel voertuigbewegingen het eigenlijk gaat.


12.000 voertuigbewegingen

Van de lokale ondernemers geeft 40 procent aan meer dan honderd keer per jaar over de rondweg te rijden. Met circa 300 ondernemers betekent dit dus al 12.000 voertuigbewegingen over de rondweg. 'En dan hebben we het alleen over de bedrijven die intensiever gebruik maken van deze route', geeft Veneklaas Slots aan.

De ondernemers bepleiten dat een tweebaansweg en de 40 kilometer per uur die hun voertuigen vanaf dit jaar mogen rijden, genoeg ruimte bieden om op een verantwoorde wijze gebruik te maken van de nieuwe rondweg. 'Ook hebben we nadrukkelijk gewezen op de routes die nu een alternatief vormen. Dat zijn wegen die bijvoorbeeld door woonkernen als Bargeres, Angelslo of Emmerhout gaan', zegt Aalenhuis.


Doorstroming

Wolken vult aan: 'De provincie bestempelt de rondweg als stroomweg. Dat de doorstroming belangrijk is, begrijpen we. Maar zolang de snelheid op de rondweg niet drastisch omhoog gaat, is het verschil in snelheid dusdanig klein dat het landbouw- en bouwverkeer er niet voor zorgt dat de doorstroming vermindert.'

Een besluit is nog niet genomen. Cumela en LTO Noord blijven daarom de komende tijd in gesprek met de gemeente en provincie. 'Omdat we het hier hebben over het berijden van de gehele rondweg en de veiligheid voor alle inwoners, verwachten wij een serieuze plek aan de overlegtafel te krijgen', aldus Wolken. Aalenhuis: 'Samen op de weg, betekent een verkeersveilige toekomst voor ons allemaal.'


Op termijn geen langzaam verkeer meer op de rondweg

LTO Noord en Cumela hebben hun standpunten vanuit de ondernemers in gemeente Emmen en de uitkomsten van de enquête toegelicht aan wethouder René van der Weide (Wakker Emmen) en gedeputeerde Cees Bijl (PvdA). Die gaven aan dat ze zeker niet over één nacht ijs gaan. Het heeft de voorkeur van de provincie en de gemeente dat het (land)bouwverkeer op termijn van de rondweg wordt geweerd. 'Hiertoe dienen we wel eerst alle belangen goed af te wegen en moet een alternatief veilig genoeg zijn voor deze voertuigen', geeft Bijl aan. De alternatieven worden in samenspraak met de belanghebbenden nader verkend. 'Er verandert niets voordat dit proces zorgvuldig is doorlopen.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    6° / -3°
    10 %
  • Zaterdag
    6° / -4°
    10 %
  • Zondag
    6° / -4°
    10 %
Meer weer