Boeren willen snel alternatief voor omrijroute Graafsebrug

Rijkswaterstaat (RWS) heeft nog geen oplossing gevonden voor landbouwverkeer dat de dupe is van de afsluiting van de Graafsebrug over de Maas bij Grave. Dit tot teleurstelling van de ZLTO-afdelingen Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk.

Boeren+willen+snel+alternatief+voor+omrijroute+Graafsebrug
© Dirk Hol

'We willen snel oplossingen en alternatieven, omdat de oogst voor de deur staat', zegt afdelingsvoorzitter Herbert Verploegen van Land van Cuijk. 'We hebben daarvoor bij Rijkswaterstaat ideeën aangedragen zoals een omrijroute over de A73 bij Heumen dat nu enkel een fietspad is en een om- en omroute via de westkant van de brug bij Ravenstein.'


Omrijden

De Graafsebrug (officieel de John S. Thompsonbrug) over de Maas is sinds 29 juli afgesloten voor verkeer zwaarder dan 10 ton. Dat heeft Rijkswaterstaat besloten, omdat bij de huidige belasting de druk op de constructie te hoog zou zijn. Aan beide kanten van de rivier is een omleidingsroute ingesteld en landbouwverkeer moet over de brug bij Ravenstein. Voor boeren die grond hebben aan de andere kant of aan beide zijden van de Maas betekent dit dat ze tientallen kilometers moeten omrijden.

De ZLTO-afdelingen Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk kwamen vorige week met hun leden bijeen om het probleem te bespreken en naar oplossingen te zoeken. Ook vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat waren aanwezig om vragen te beantwoorden. Zij hebben toegezegd de oplossingsrichtingen die de afdelingen inbrachten, in overweging te nemen.


Eenrichtingsverkeer

De gedupeerde boeren hebben onder meer voorgesteld om eenrichtingsverkeer van landbouwvoertuigen over de Graafsebrug mogelijk te maken. Vervolgens kan met een heen- en weerregeling het landbouwverkeer worden geregeld. ZLTO vraagt zich bovendien af of zwaarder verkeer dan 10 ton toch kan worden toegelaten op de Graafsebrug als er langzamer wordt gereden.

Daarnaast is geopperd om gebruik te maken van de fietsbrug bij de A73. De huidige barrière tussen de hoofdrijbaan en het fietspad zou daarvoor moeten opschuiven richting wegverkeer, ten koste van de breedte van de vluchtstrook om zo meer ruimte voor het landbouwverkeer te maken. 'De omrijroute wordt in dit geval verkort 10 tot 15 kilometer', aldus Hans Vermeulen, van ZLTO Land van Cuijk.


Weegbrief

Verder stellen de boeren dat het voor een verkeersregelaar moeilijk is vast te stellen of een landbouwvoertuig meer of minder weegt dan 10 ton. 'Een weegbrief die de boer kan overleggen, zou hiervoor een oplossing kunnen zijn', zegt Vermeulen. Een oplossing waarbij RWS geen rol speelt, is de mogelijkheid van ruilen van mais en gras. Hierover zullen de boeren met elkaar in gesprek gaan, waarbij de leden van afdeling Landerd ook benaderd zullen worden.

Boeren die schade lijden door de omleidingsmaatregel kunnen een beroep doen op de nadeelcompensatieregeling. 'Dat kost een boer een heleboel tijd aan administratie', zegt Verploegen. 'En bewijzen hoeveel extra kosten hij heeft gemaakt, wordt lastig. Niet alleen dieselolie kost geld, ook de tijd die gaat zitten in het omrijden.' De ZLTO-bestuurders geven aan een coördinerende rol te willen vervullen in het inzichtelijk maken van de nadeelcompensatieregeling voor hun leden.


Reactie

RWS heeft de boeren na de bijeenkomst toegezegd binnen enkele weken met een reactie te komen en over ongeveer drie maanden weer samen te komen. Maar dat duurt de boeren te lang. 'We willen snel een alternatief voor de omrijroute bij Ravenstein, omdat de oogst voor de deur staat', aldus Vermeulen. ZLTO is met Cumela in gesprek om gezamenlijk op te trekken tegen Rijkswaterstaat. 'Samen kun je meer druk zetten en bereik je vaak meer', aldus Herbert Verploegen, afdelingsvoorzitter van Rijk van Nijmegen.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat heeft Nieuwe Oogst laten weten dat de oplossingen die ZLTO heeft voorgesteld, worden onderzocht en dat de rijksdienst binnen afzienbare tijd met een antwoord zal komen. De totale tijdsduur noodzakelijk voor het herstelwerkzaamheden aan de Graafsebrug wordt geschat op anderhalf tot twee jaar.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer