Campagne+tegen+besluit+vleesbenamingen+EP
Nieuws
© Copa-Cogeca

Campagne tegen besluit vleesbenamingen EP

Europese vee- en vleesorganisaties komen in actie tegen het gebruik van benamingen als worsten, hamburgers en steaks voor vegetarische producten. Ze willen voorkomen dat het Europees Parlement dit toestaat.

De actie wordt georganiseerd door de Europese verbonden voor de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV.

Volgens de initiatiefnemers is er in het Europees Parlement opnieuw een patstelling ontstaan over het gebruik van vleesbenamingen voor vegaproducten. Er ligt nu een voorstel om de besluitvorming daarover over te laten aan de Europese Commissie op voorwaarde dat zij de erkenning van namen als veganistische hamburgers en veganistische worstjes accepteert.


De vee- en vleesorganisaties vinden deze wijze van besluitvorming onacceptabel. Ze roepen de leden van het Europees Parlement op om de impact en gevolgen van het veralgemeniseren van dergelijke termen zorgvuldig te overwegen, omdat dit misleidende en oneerlijke marketing in de hand werkt.


Dit is geen biefstuk

Om hun mening kracht bij te zetten, is de gezamenlijke campagne 'Ceci n'est pas un steak' (Dit is geen biefstuk) gestart. Hiermee verwijzend naar het beroemde schilderij Ceci n'est pas une pipe waarmee de surrealistische schilder René Magritte in de jaren twintig van de vorige eeuw de tongen los maakte.

'Ceci n'est pas un steak roept fundamentele vragen op over consumenteninformatie, ons cultureel erfgoed en de kracht van moderne marketing, die op een vrolijke manier grote zakelijke belangen en waarden versmelt', aldus de campagnemakers.

Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa en Cogeca-werkgroep voor rundvlees, zegt dat de vleessector met de campagne vraagt om erkenning voor het werk van miljoenen Europese boeren en medewerkers. 'Ik ben niet bang om te zeggen dat dit een duidelijk geval van culturele kaping is. Bepaalde marketingbureaus gebruiken dit om consumenten opzettelijk in verwarring te brengen door de opvatting te promoten dat het vervangen van het ene product door het andere geen invloed heeft op de voedingsinname.'


Losgekoppeld

De vrees bestaat dat eenmaal toegestaan er nog meer verwarrende producten op de markt komen. 'We staan op het punt een dappere nieuwe wereld te creëren waarin marketing is losgekoppeld van de echte aard van producten, die alleen maar vragen om dingen uit de hand te lopen', zegt Fleury.

In het campagnemanifest benadrukken de Europese vleesorganisaties dat zij niet tegen de productie van plantaardige eiwitten voor veganistische producten zijn. Plantaardige imitaties van dierlijke producten moeten wel hun marketing voeren met hun eigen benamingen. 'Een industrie die ernaar streeft mainstream te worden, zou zijn reputatie niet moeten opbouwen door hun marketinginspanningen te richten op bestaande producten en op de strijd ertegen', aldus de vleesorganisaties.

Weer

  • Woensdag
    12° / 8°
    70 %
  • Donderdag
    12° / 8°
    70 %
  • Vrijdag
    16° / 12°
    20 %
Meer weer