Retailmarge+op+varkensvlees+vergroot
Nieuws
© Twan Wiermans

Retailmarge op varkensvlees vergroot

De coronacrisis zorgt voor forse turbulentie in de afzetmogelijkheden van varkensvlees en sterke prijsdalingen. De consumentprijs daalde tussen 1 maart en 1 mei met 2 procent. De industrieprijs liet zelfs een daling zien van 8 procent. Dat betekent dat de retail goedkoper kon inkopen en de marge groter werd.

De consumentenprijs daalde tussen 1 maart en 1 mei van dit jaar weliswaar met 2 procent, maar de index ligt met 118 punten nog ongekend hoog, schrijft Agrimatie van Wageningen Economic Research. De hoge prijzen zijn een reactie op de wereldwijde krapte in het aanbod en gestegen wereldmarktprijzen sinds begin vorig jaar.

Omdat de industrieprijs de laatste maanden een veer heeft gelaten met een daling van 8 procent (van 140 naar 131 punten) ontstond een groter gat tussen de consumentenprijs en de industrieprijs. Dat betekent dat de retail goedkoper kon inkopen en marge heeft kunnen vergroten.


Actie en reactie

Uit de cijfers van Agrimatie blijkt verder dat de consumentenprijs veel stabieler beweegt dan de industrieprijs en de afboerderijindex. De industrieprijs reageert op de ontwikkelingen in de afzetmarkten. Waar de vraag ruim een jaar bijzonder goed was, is deze sinds de coronapandemie naar Europa oversloeg, duidelijk lager.

Daarnaast ontstond door de sluiting van diverse slachterijen in Nederland en Duitsland een overschot aan zware varkens. De afboerderijprijs reageerde zeer sterk op de sluiting, blijkt uit de cijfers van Agrimatie en daalde van 158 punten in maart naar 121 punten in mei (een daling van 24 procent).


Chinese grens gesloten

Daar komt nog bij dat de Chinese overheid in verband met Covid-19 de grenzen sloot voor een aantal slachterijen uit Nederland, Duitsland en Denemarken. Dat leidde tot een verdere verslechtering van de verwaarding.

Agrimatie spreekt van een aderlating voor de verwaarding van slachtvarkens. De prijs lag op 1 mei 10 procent boven het niveau van 2019 en op het gemiddelde niveau over de afgelopen acht jaar.

De afgelopen maanden was er nauwelijks beweging in de varkensprijzen. Komen er geen verdere corona-uitbraken, dan rekent Wageningen Economic Research op herstel van het binnenlandse marktevenwicht en prijsherstel. Structureel is er namelijk nog steeds een sterke aanbiedersmarkt met wereldwijd meer vraag dan aanbod van varkensvlees, aldus Agrimatie.


Consumentengedrag

In Nederland wordt c60 procent van het varkensvlees en 80 procent van de vleeswaren in de supermarkt gekocht. Daarnaast loopt 35 procent van het varkensvlees via de buitenhuishoudelijke markt: horeca, ziekenhuizen enzovoort. Consumenten kopen meer varkensvlees in januari, vaak aangemoedigd door reclameacties. Verder wordt er meer vlees gekocht in het barbecueseizoen en is er een piek in december.

Supermarkten kopen varkensvlees hoofdzakelijk van de Nederlandse vleesindustrie. Helemaal, zo blijkt uit de cijfers van Agrimatie, sinds alle retailers hebben toegezegd om per 2015 voor vers varkensvlees mee te doen met programma 'Varken van morgen', dat van Nederlandse bodem is. Voor een deel wordt dat vlees betrokken van Duitse slachterijen die Nederlandse varkens slachten. De verwerking van varkensvlees is voor een belangrijk deel gekoppeld aan de slachterijen. De grootste vier slachterijen hebben een aandeel van 90 procent.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    17° / 7°
    20 %
  • Zaterdag
    16° / 13°
    60 %
  • Zondag
    14° / 10°
    70 %
Meer weer