Reclame Code Commissie vindt boerenspotje misleidend

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt een filmpje van Farmers Defence Force, dat twee weken te zien was op de Nederlandse Publieke Omroep, misleidend en daardoor oneerlijk. Volgens de RCC schetst de reclame een te rooskleurig beeld van de wijze waarop dieren in ons land worden behandeld voor voedselproductie.

Reclame+Code+Commissie+vindt+boerenspotje+misleidend
© Farmers Defence Force/YouTube

Stichting Wakker Dier had een klacht ingediend over het spotje. De commercial werd twee weken lang uitgezonden tussen 18 en 20.30 uur. Farmers Defence Force (FDF) heeft zich niet verweerd in de zaak, dus alleen Wakker Dier heeft in de zaak argumenten aangedragen.

'Wij hebben daar de tijd en mankracht niet voor, we moeten keuzes maken', vertelt woordvoerder Sieta van Keimpema van FDF. 'Het effect is nu wel dat er veel aandacht is voor het filmpje en we krijgen positieve reacties. Het filmpje staat nog op YouTube en kan daar ook gewoon blijven staan. Dus tegen Wakker Dier zou ik willen zeggen: 'Ga zo door'.'



Voor Wakker Dier doet de sector het volgens Keimpema toch nooit goed genoeg. 'Volgens het wetenschappelijke vakblad Nature staat Nederland in de top vijf van landen met meest duurzame voedselsystemen. En ook op het gebied van dierenwelzijn scoort Nederland heel hoog. Dus waar hebben we het over?'

In het filmpje zijn beelden te zien van onder meer weilanden, trekkers, koeien, kalveren en varkens. In de voice-over is te horen: 'Onze boeren horen bij Nederland. Ze zorgen goed voor onze bodem. Dat verbetert de bodemkwaliteit en het bodemleven. Ze weten om te gaan met hoge eisen. Ze produceren ons voedsel, puur natuur, vers van het land, met alleen het beste voor plant en dier. Ze verdienen respect en een eerlijke prijs. U, de consument, speelt daarin de sleutelrol. U wilt toch ook veilig en betrouwbaar voedsel? Boeren horen bij Nederland. We kunnen niet zonder boeren. Geef ze de waardering die ze verdienen. Bedankt namens al onze boeren.'


Beste voor plant en dier

Stichting Wakker Dier sloeg vooral aan op de woorden 'puur natuur' en 'met alleen het beste voor plant en dier'. 'In tegenstelling tot het romantische beeld dat in de reclamespot wordt gecreëerd, staat het leven van een boerderijdier in het teken van productie en efficiëntie. Zoveel mogelijk vlees en melk, met zo min mogelijk tijd, voer en ruimte', stelt de organisatie in een persverklaring.

'De dieren trekken daarbij aan het kortste eind', stelt Wakker Dier. 'Zo 'produceert' Nederland bijvoorbeeld jaarlijks 250 miljoen plofkippen, die zijn doorgefokt op een snelle groei. Plofkippen groeien zo snel dat hun poten hen niet meer kunnen dragen, ze voornamelijk op de grond liggen en er veel antibiotica nodig is.'

Volgens de RCC is de reclame-uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt FDF om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. FDF heeft veertien dagen de tijd om in beroep te gaan. Van Keimpema acht de kans klein dat dit gaat gebeuren. 'Het filmpje is al niet meer te zien. We hebben nog steeds weinig tijd en belangrijkere zaken te doen. En we gaan Wakker Dier toch niet overtuigen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer