Niet%2Dlid+op+FloriDay%3F+FloraHolland+is+in+dubio
Achtergrond
© FloraHolland

Niet-lid op FloriDay? FloraHolland is in dubio

FloriDay, het wereldwijde digitale platform van Royal FloraHolland, dijt langzaam uit. De bloemenveiling wil graag dat meer telers het benutten. Vraag is: wie mag wel en wie niet? Of is de vraag onderhand: wie mag tegen welke prijs?

FloriDay is iets minder dan twee jaar in de lucht. Uit de laatste statistieken blijkt dat het platform 1.400 actieve gebruikers met 3.000 accounts heeft. De gebruikers van FloriDay zijn telers die hierop hun bloemen en planten aanbieden. Meer dan 60 procent van de kopers is aangesloten via Floramondo en FloraXchange.

Aan het begin van het jaar ging het nog om 250 actieve gebruikers met 1.200 accounts. De groei zit erin, maar wat de directie van de bloemenveiling betreft gaat die niet snel genoeg. Het bedrijf wil meer kwekers over de streep trekken: de veiling telde eind vorig jaar ongeveer 5.500 aanvoerders, waarvan ruim 4.000 leden. Om die reden hield de veiling eind vorige week in Naaldwijk het eerste FloriDay Event.

Digitale infrastructuur

Dat het de rol van Royal FloraHolland is om een digitale infrastructuur voor de toekomst neer te zetten, staat buiten kijf, bleek in Naaldwijk. Een rondvraag van de bloemenveiling onder gebruikers van FloriDay leert dat 92,5 procent dat een taak van de veiling vindt.

De open toegankelijkheid is goed voor de groei en ontwikkeling van FloriDay

Wat lastiger wordt de vraag wie allemaal gebruik mag maken van het platform. Alleen leden? Of ook niet-leden? Dezelfde peiling van de veiling toont dat de meningen hierover extreem verdeeld zijn. De helft vindt dat alleen leden van de coöperatie dit privilege mogen hebben. Van de andere helft mogen niet-leden ook.

'Het bouwen van het platform kost miljoenen euro's en dat betalen de leden', was een argument van een lid van FloraHolland om niet-leden de toegang te weigeren.

Gebruikers

Waar leden van de bloemenveiling nog stoeien met de vraag voor wie FloriDay eigenlijk toegankelijk is, lijkt die discussie ingehaald te zijn door de praktijk. Op de vraag hoeveel leden en niet-leden gebruikmaken van FloriDay, antwoordt een woordvoerder van de veiling dat vanuit Floriday-perspectief niet wordt gekeken naar leden of aanvoerders, maar naar gebruikers.

'Iedere teler, lid of geen lid, kan gebruikmaken van FloriDay. Toegang ertoe is inbegrepen in het tarief. Ieder lid-aanvoerder of aanvoerder van FloraHolland, die dus een administratienummer heeft, kan zich zonder bijkomende kosten aanmelden', legt de FloraHolland-man de huidige situatie uit.

De open toegankelijkheid is goed voor de groei en ontwikkeling van het digitale platform. Hoe opener, hoe meer aanbod. 'De handel zit te wachten op een totale ontsluiting van het aanbod', stelt FloraHolland. Bovendien profiteren ook de bouwers van FloriDay van een groter publiek. Dat leidt tot veel meer feedback waarmee het platform weer kan worden verbeterd, is de gedachtegang

Onderscheid

De openheid wil niet zeggen dat de bloemenveiling op FloriDay geen onderscheid kan maken tussen leden en niet-leden. Zo zouden leden bijvoorbeeld voordeel kunnen ontvangen als het gaat om de transactiekosten, is een idee dat bij FloraHolland leeft.

De veiling beschikt over nog andere mogelijkheden om verschil tussen de twee groepen te creëren. De makers van het digitale platform ontwikkelen extra toepassingen voor FloriDay, die gebruikers helpen bij hun handel.

App

Een voorbeeld is de app Insights, die net het levenslicht heeft gezien. Dit programma informeert de teler over de markt en geeft onder andere prijsvergelijkingen. Kwekers kunnen zich hierop abonneren. Leden betalen hiervoor 50 euro per maand en niet-leden moeten 70 euro per maand neertellen.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    15° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    17° / 7°
    10 %
  • Donderdag
    18° / 11°
    20 %
Meer weer