Verkoop vleesvervangers groeit sneller dan verwacht
Vleesvervangers zullen snel groeien in populariteit, voorspelt ABN Amro. De bank verwacht dat de uitgaven aan vleesvervangers dit en volgend jaar 10 procent stijgen.
Volgens ABN Amro stijgt de populariteit van vleesvervangers, doordat de smaak, structuur en ingrediënten van de producten steeds verder verbeteren. De afgelopen jaren groeide de markt voor vleesvervangers met gemiddelde 4 procent.
Maar de intrede van grote spelers doet de groei versnellen, stelt econoom Nadia Menkveld van ABN Amro. Zo nam Unilever vorig jaar de Vegetarisch Slager over. Merken als Zwanenburg, Unox en Mora bieden steeds vaker een vleesloze variant aan.
Experimenteren
ABN Amro ziet producenten op verschillende manieren experimenteren met vleesvervangers. Naast vleesloze kopieën van vleesproducten wordt er ook getest met varianten op basis van groenten. ‘Producenten moeten zich dus blijven onderscheiden’, geeft Menkveld in het ABN Amro-rapport aan.
De oorsprong van ingrediënten wordt ook bij vleesvervangers belangrijker. Hoewel de markt snel groeit, wordt er relatief nog weinig uitgegeven aan vleesvervangers. Een gemiddeld Nederlands gezin gaf in 2018 ongeveer 13 euro uit aan vleesvervangers tegen 224 euro aan bewerkt vlees.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

JOHN DEERE X127 ZITMAAIER (HEN) #692290
Gebruikt, € 3.950
-

Iseki TM 3185 compacttractor
Gebruikt, P.O.A.
-

Lely Lotus 1325 schudder
1999, P.O.A.
-

JOHN DEERE X350 ZITMAAIER (ETT) #692326
Gebruikt, € 5.313
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Stagiair(e) Redacteur Akker- en Tuinbouw
Nieuwe Oogst - NL
Weer
-
Woensdag13° / 8°90 %
-
Donderdag13° / 8°10 %
-
Vrijdag15° / 8°70 %















