Verkoop vleesvervangers groeit sneller dan verwacht
Vleesvervangers zullen snel groeien in populariteit, voorspelt ABN Amro. De bank verwacht dat de uitgaven aan vleesvervangers dit en volgend jaar 10 procent stijgen.

Volgens ABN Amro stijgt de populariteit van vleesvervangers, doordat de smaak, structuur en ingrediënten van de producten steeds verder verbeteren. De afgelopen jaren groeide de markt voor vleesvervangers met gemiddelde 4 procent.
Maar de intrede van grote spelers doet de groei versnellen, stelt econoom Nadia Menkveld van ABN Amro. Zo nam Unilever vorig jaar de Vegetarisch Slager over. Merken als Zwanenburg, Unox en Mora bieden steeds vaker een vleesloze variant aan.
Experimenteren
ABN Amro ziet producenten op verschillende manieren experimenteren met vleesvervangers. Naast vleesloze kopieën van vleesproducten wordt er ook getest met varianten op basis van groenten. ‘Producenten moeten zich dus blijven onderscheiden’, geeft Menkveld in het ABN Amro-rapport aan.
De oorsprong van ingrediënten wordt ook bij vleesvervangers belangrijker. Hoewel de markt snel groeit, wordt er relatief nog weinig uitgegeven aan vleesvervangers. Een gemiddeld Nederlands gezin gaf in 2018 ongeveer 13 euro uit aan vleesvervangers tegen 224 euro aan bewerkt vlees.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners




Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X127 (ZOB) #692297
Gebruikt, € 3.950
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (WD) #691829
Gebruikt, € 3.289
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z515E ZEROTURN (LH) #692996
Gebruikt, € 7.123
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZOB) #692193
Gebruikt, € 5.247
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag21° / 6°10 %
-
Donderdag26° / 10°10 %
-
Vrijdag30° / 15°60 %