LTO zet met #watkrijgtdeboer druk op margeverdeling
LTO Nederland wil meer aandacht voor de margeverdeling en daarmee inkomenspositie van boer en tuinder. Daarom is de land- en tuinbouworganisatie #watkrijgtdeboer gestart.
Met de campagne wil LTO Nederland inzichtelijk maken welk klein deel van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. 'Dat is op dit moment veel te weinig', stelt voorzitter Jaap van Wenum van LTO Akkerbouw. 'Voor de boer is het vaak sappelen en zijn de marges heel klein.'
Even verderop in de keten zijn volgens hem de marges steeds groter. 'Wij vinden dat er een eerlijkere verdeling van de marge in de keten moet plaatsvinden, zodat er een groter deel naar de boer gaat.'
Deze hoge zomer zorgt voor extreme situaties, ziet Van Wenum. 'Dit jaar hebben we een heel droog jaar met behoorlijk hoger prijzen. Maar tegelijkertijd zien we ook heel veel boeren die alles in contracten hebben vastgelegd. Dat is met name in de aardappelwereld. Daar wordt ondanks een goede prijs op de vrije markt niks verdiend door de boeren en dat is heel zuur.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X350R (HG) #692562
Gebruikt, € 6.966
-
John Deere Tractor 6130R (ZOB) #51556
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z515E ZEROTURN (LH) #692996
Gebruikt, € 7.123
-
Kuhn Ploeg Vari Master (RL) #28242
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag21° / 6°10 %
-
Donderdag26° / 10°10 %
-
Vrijdag30° / 15°60 %