Overijssel start campagne voor streekproduct

Provincie Overijssel gaat een campagne opzetten om regionale producten te promoten. De campagne OverHeerlijk wordt een vervolg op de actie OverIJs die de provincie vorig jaar zomer hield.

Overijssel+start+campagne+voor+streekproduct
© Ruud Ploeg

De provincie steekt 12 miljoen euro in de verduurzaming en innovatie van de agro- en foodketen. De campagne is hier onderdeel van, vertelt Hanna van Vonderen van de provincie. 'De sector is erg belangrijk voor Overijssel. 70 procent van de grond is agrarisch, de sector levert 15 procent van alle banen in de provincie en 10 procent van de toegevoegde waarde.'

'De sector is in beweging', vervolgt ze. 'Wij willen ondernemers uitdagen om met zaken aan de slag te gaan die hen nieuw perspectief biedt. Daar hoort zeker het interesseren van een breder publiek bij en daarom willen we de zomercampagne opzetten. Het gaat daarbij niet alleen om het product, maar vooral ook om het verhaal erachter.'

Brainstormen

De campagne OverIJs bleek succesvol: het boerenijs werd op de kaart gezet en de boer kon zijn verhaal kwijt. Dat is dan ook de insteek van de nieuwe campagne OverHeerlijk. Tijdens een workshop op de Bio Beurs konden ondernemers en andere belangstellenden in groepen brainstormen over de inhoud van de campagne, want deze staat nog niet vast.

De groepen kwamen allemaal met het idee om een route langs verschillende bedrijven te organiseren, waarbij van ieder bedrijf een ingrediënt kan worden 'gescoord'. Van deze ingrediënten kan dan een lekker gerecht worden gemaakt. De ene groep kwam met soep, de andere met salade, maar de insteek was dezelfde.

Verhaal

Simone Koggel van de Vechtdalhoeve heeft al veel ervaring met het vertellen van het verhaal achter een product. Het bedrijf heeft brandrode runderen voor de vleesproductie en verzorgt 'koesafari's' om bezoekers kennis te laten maken met het leefgebied van deze dieren en andere aspecten van de landbouw.

Koggel deed zelf ook mee aan de brainstormsessie en gaf hierbij als tip om vooral te gaan samenwerken, bijvoorbeeld in arrangementen. Zelf zocht ze samenwerking met onder meer campings, een restaurant en een verhuurbedrijf van sloepen.

Op die manier heeft het bedrijf zich inmiddels verbreed in vijf takken: landbouw, natuur, recreatie, educatie en culinair. De nieuwste tak is een eigen lijn in de verwerking van de huiden van de runderen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer