Familiebedrijf moet meerwaarde uit streek halen

Ruim tien ondernemers in het Land van Heusden en Altena blazen de afzet van streekproducten nieuw leven in. Ze lanceerden onlangs een nieuw merk en logo: Puur Altena. Pluimveehouder Theo Koekkoek uit Almkerk is een van de initiatiefnemers. Hij vindt dat een familiebedrijf meerwaarde uit de streek moet halen.

Familiebedrijf+moet+meerwaarde+uit+streek+halen
© Peter van Houweling

Waarom bloedde eerder initiatief tot vermarkten streekproducten dood?

'Dat er niet meteen een verdienmodel achter zit, is een grote valkuil. We zijn met veel energie begonnen, maar we moeten het er allemaal bij doen. Iedereen is druk met zijn eigen bedrijf. Het was liefdewerk oud papier.

'Veel streekproductenverenigingen leiden een slapend bestaan, ze zijn enthousiast opgezet met subsidie van bijvoorbeeld de Rabobank. Maar om verder te gaan is heel lastig. Onder andere de marketing liet te wensen over. We noemden ons streekproductenvereniging, dat bekt niet. We willen nu een professionaliseringslag maken.'

Is er wel voldoende animo voor streekproducten?

'Belangstelling is er absoluut. We hebben sinds vijf jaar een automaat met verse eieren op ons erf. Dat gaat super; de afname van eieren groeit nog steeds. Ook het achterland is zeer geschikt. We maken deel uit van de Agrarische Natuurvereniging Altena Biesbosch. Samen hebben we een breed pakket om boer-burger-consument (opnieuw) kennis te laten maken.'

Wat gaan jullie nu anders doen?

'We hebben onze naam gekoppeld aan de streek: Puur Altena. Daarnaast gaan we meer energie steken in pr. We willen nieuwe media beter benutten. Folders werken niet meer. Een collega had vijfduizend folders verspreid met een tegoedbon. Uiteindelijk heeft hij twee bonnen ontvangen. Met duizend likes op Facebook krijg je meer bekendheid. We zijn bovendien in gesprek met supermarkten en restaurants.'

Waar staan jullie over een jaar?

'We gaan ervan uit dat we in supermarkten een hoek Puur Altena hebben en de verkoop van de producten op het erf stijgt. We streven ernaar op deze manier 20 tot 30 procent van de markt te bedienen. Familiebedrijven moeten de toegevoegde waarde uit de streek kunnen halen. Daarnaast willen we meer basisscholen trekken. We hopen dat kinderen hierdoor meer begrip krijgen voor ons en later met hun ouders terugkomen om eieren te halen.

'We hebben de consument van ons erf geschopt door onze bedrijven op slot te zetten als gevolg van bijvoorbeeld hygiënemaatregelen. Deze kunnen we terughalen met streekproducten. Daar ben ik van overtuigd.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer