Trioliet wil uniforme Europese regels

Landbouwmachineproducent Trioliet heeft bij de export van zelfrijdende voermengwagens last van verschil in regelgeving binnen Europa. Vooral Frankrijk is een probleem.

Han ReindsenOm de problematiek onder de aandacht te brengen, werden de Europarlementariërs Annie Schreijer-Pierik en haar Duitse collega Jens Gieseke vorige week uitgenodigd bij Trioliet in Oldenzaal. Aanleiding van het bezoek is onder andere de invoering van Stage IV en V motortechniek.
Met Stage IV en V motoren moeten fabrikanten voldoen aan steeds strengere emissie-eisen die gelden voor Europa en Noord-Amerika. Trioliet is afhankelijk van motorfabrikanten en krijgt eind juni de beschikking over Stage IV motoren. Het duurt tot eind 2016 voor Triloliet volledig is overgeschakeld op Stage IV motoren.

Kosten

Probleem is dat de machines al in 2019 van Stage V motoren moeten zijn voorzien. Dit jaagt machinefabrikanten op kosten. Nieuwe motoren vragen om aanpassing van de machine, zowel ten aanzien van de hardware als de software.
‘Als de regelgeving niet wijzigt, moeten we voor Frankrijk begin 2019 al Stage V motoren gebruiken. Die moeten we in 2018 al inbouwen. Kunnen we met anderhalf jaar gebruik van Stage IV motoren nog wel wat terugverdienen?’, vraagt research & developmentmanager Hans Pleijte van Trioliet zich af.
Export is voor het landbouwmachinebedrijf belangrijk. Vorig jaar is van de omzet van 68 miljoen euro zo’n 85 procent geëxporteerd naar veertig landen. Het belangrijkste exportland Duitsland geeft geen problemen. Frankrijk wel. Trioliet moet regelmatig machines aanpassen aan de nationale Franse eisen.
Bij trekkers is de invoering van motoren met minder emissie in Europa goed geregeld. Elk land heeft met dezelfde regels te maken. Niet voor bijvoorbeeld zelfrijdende voermengwagens. In 2016 komen er nieuwe regels, maar Pleijte denkt niet dat de situatie dan veel beter wordt. ‘Export naar Frankrijk blijft moeizaam.’
In 2019 komen er speciale regels voor zelfrijdende machines, zoals voermengwagens en maaidorsers. ‘Dat betekent dat we nog jaren te maken hebben met nationale regels en steeds een apart dossier moeten aanmaken om te mogen exporteren’, zegt Pleijte, die pleit voor gelijke regels binnen Europa.

Vertaling

De research & development manager komt met een voorbeeld: Trioliet heeft onder de zogenoemde flexregeling een partij Stage IIIA motoren gekocht. Duitsland accepteert deze motoren. Frankrijk niet. Dat land eist Stage IIIB motoren. Waarom? Omdat bij de vertaling vanuit het Engels een fout is gemaakt. De fout herstellen kost jaren.
Twaalf al aan Frankrijk geleverde voermengwagens met verkeerde motoren heeft Trioliet terug moeten nemen. De kosten zijn geraamd op 250.000 euro. Daarnaast is zo’n 50.000 euro uitgegeven om twaalf Smarttrac voermengwagens om te bouwen volgens de nationale regels.
Trioliet wilde de problemen omzeilen door de voermengwagens eerst op een Duits kenteken te plaatsen. Frankrijk accepteert dat echter niet. Frankrijk doet ook moeilijk bij de import van gebruikte machines. Andersom is geen probleem.
‘Je moet eerst bij de kassa in Parijs langs om te betalen, anders kom je met de machines niet op Franse markt. Je moet langs de nationale regels’, zegt Pleijte. Ook Franse fabrikanten moeten Stage IIIB motoren gebruiken. Ook die hebben volgens Pleijte behoefte aan uniforme Europese regels.
De Europarlementariërs Schreijer-Pierik en Gieseke willen in Brussel pleiten voor gelijke regels voor machinefabrikanten in Europa. Ook gaan ze vragen stellen over de eis van IIIB motoren in Frankrijk.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer