Onzekerheid regelgeving grootste horde bij bedrijfsovername melkvee

Jonge melkveehouders zien in de aanhoudende onzekerheid over gebiedsgerichte opgaven en toekomstige wet- en regelgeving de grootste uitdaging. 'Als jonge ondernemer moet je plannen maken zonder dat je weet waar je aan toe bent', stelt Marijn Dekkers, sectormanager Melkveehouderij bij Rabobank.

Dekkers deed deze uitspraak maandagavond 30 juni tijdens het webinar 'Kansen in verandering: hoe jonge melkveehouders hun bedrijf ontwikkelen' van Nieuwe Oogst en Rabobank. Onder de volgers van het webinar bleek in een peiling dat maar liefst 46 procent dit als het grootste struikelblok ziet.

Ook melkveehouder Bart Achtereekte uit het Overijsselse Holten ziet die onzekerheid als een uitdaging. 'Destijds kwam de gemeente met de boodschap dat er van alles op ons afkomt, op allerlei verschillende thema's. Maar niemand kon vertellen wat er dan precies in mijn gebied speelde. Tot op de dag van vandaag kunnen het Rijk en de provincie dit ook niet', licht hij toe.


Eigen onderzoek

'Dus ben ik op een gegeven moment zelf maar een beetje op onderzoek uitgegaan. Ik heb een keer bij het waterschap geïnformeerd over hoe dat met de Kaderrichtlijn Water zit en ik heb gekeken naar de Nitraatrichtlijn. Door dit onderzoek denk ik wel een beeld te hebben van wat er in mijn omgeving speelt', vervolgt Achtereekte.


Dekkers benadrukt dat de locatie van een bedrijf bepalender is dan ooit. 'Hoewel wij als bank ook geen blauwdrukken voor de toekomst hebben, faciliteren we wel het gesprek over wat er in een specifieke omgeving mogelijk is en welke kansen er liggen.'

Jonge ondernemers kunnen daarom soms een totaal andere weg inslaan, weet de sectormanager Melkveehouderij. 'Zeker in deze tijd, wanneer we toch in een veranderende omgeving zitten. Verbreding komt veel vaker voor en bedrijfsontwikkeling op dezelfde locatie stagneert. Nu kijken veel ondernemers toch wat breder dan de huidige exploitatie. Dan is het maar de vraag of de overdragende partij na jaren ondernemen ook breder gaat denken.'


Andere gesprekken

Zijn collega Daniëlle Dijs, eveneens sectormanager Melkveehouderij bij Rabobank, ziet dat de gesprekken met jonge melkveehouders veel diverser zijn dan tien jaar geleden: 'Waar het vroeger vooral om groei in meer koeien ging, zie je nu veel meer eigen ondernemerschap. Waar haal jij je drive vandaan en hoe haal je uit je bedrijf wat er voor jou in zit.'

Volgens agrarisch coach Lianne Veenstra begint een succesvolle bedrijfsovername niet bij de cijfers, maar bij de opvolger zelf. 'Controleer je eigen motivatie. Waarom wil je boer worden en op welke manier? Geen enkel bedrijf is hetzelfde omdat geen enkele ondernemer hetzelfde is.'

Volgens Veenstra zijn drijfveren als ondernemerschap, vrijheid en werken met de natuur vaak leidend, al plaatst ze kritische noten bij het begrip 'vrijheid' in een sector waarbij het vee 24/7 aandacht vraagt.


Ruimte om te ondernemen

Ondanks de onzekerheid zien de experts ook volop kansen. De vergrijzing in de sector zorgt voor ruimte en jonge boeren tonen een enorme veerkracht en aanpassingsvermogen. 'Ze zien de huidige situatie als een gegeven en gaan ermee aan de slag', constateert de agrarisch coach.

Dekkers staat positief tegenover jonge ondernemers die een nieuwe, eigen weg in willen slaan met het bedrijf. 'Dat vinden wij juist zeer interessant. Als een plan goed is doordacht en de passie zichtbaar is, faciliteren we dat graag. We financieren momenteel veel overnames van complete locaties, niet meer met enkel stallen. Maar ook rond automatisering en verbreding.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    31° / 18°
    65 %
  • Donderdag
    23° / 15°
    20 %
  • Vrijdag
    24° / 11°
    15 %
Meer weer