'Keten moet varkenshouder meerprijs geven voor klimaatinzet'

Ketenpartijen en overheid moeten een bijdrage gaan leveren om varkenshouders tegemoet te komen in de extra investeringskosten die zij doen om klimaatneutraal te produceren. Dat is de uitkomst van het webinar Klimaat als kans voor de varkenshouderij dat donderdagavond plaatsvond. Nieuwe Oogst organiseerde de onlinebijeenkomst in samenwerking met Rabobank.

Aan het webinar werkten mee: voorzitter Linda Verriet van de Producenten Organisatie Varkenshouderij, Denise Dijkhof verantwoordelijk voor de vleesinkoop bij supermarktketen Plus Retail en varkenshouders Martin Houben en Tom Derikx. Beide ondernemers hebben veel stappen gezet om vraaggestuurd en klimaatvriendelijk te produceren. Zij deelden hun aanpak in het webinar. Namens Rabobank nam sectormanager René Veldman deel.

Verriet legt uit dat in het sectorplan varkenshouderij dat wordt opgenomen in het Landbouwakkoord, staat dat het verdienvermogen van varkenshouders moet worden verbeterd. 'We willen dat al het geproduceerde vlees wordt gelabeld met een vermelding van de CO2-footprint. We zijn ervan overtuigd dat de varkenshouderij hier zijn voordeel mee kan doen. Een meerprijs vanuit de markt en ook deels van de overheid voor de investeringen is nodig.'

Houben en Derikx beamen dat. 'De klimaatinvesteringen om emissies te verlagen en minder afhankelijk te zijn van aardgas dragen bij aan het verlagen van de vaste lasten. Maar dat houdt een keer op. Voor het langetermijnrendement is een meerprijs vanuit de markt noodzakelijk', leggen de varkenshouders uit.


Onderscheiden in het schap

Veldman ziet dit ook terug in de businesscases die hij ter beoordeling krijgt van varkenshouders. 'Het verlagen van de CO2-footprint is een absolute kans voor de varkenshouders om zich te onderscheiden op de exportmarkt, maar ook in het retailschap. De consument koopt duurzamer en varkensvlees heeft in vergelijking met andere vleesproducten een lage footprint.'

'De consument eet weliswaar minder vlees', merkt Dijkhof, maar koopt wel bewuster. Plus werkt samen met achttien varkenshouders en is op zoek naar meer. 'We doen veel aan marketing en gebruiken daarbij ook met trots onze boeren. Dat slaat aan bij de consument. We hebben ruimte voor uitbreiding van het aantal leveranciers.'

Dijkhof houdt de kaarten op de borst als het gaat om het betalen van een meerprijs, maar beaamt het belang van vraaggestuurde productie. De supermarktketen werkt aan een duurzaamheidsranking voor de leveranciers. 'Op basis daarvan gaan we in de toekomst ook prijsafspraken anders invullen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer