Steeds meer boeren willen zelf zuivel verwerken

Welke smaaksamenstelling werkt het beste voor mijn product? Verkoop ik mijn yoghurt straks zonder of met vruchtjes? Wanneer slaan serumeiwitten neer door gevormd zuur? Bij de cursus zelfzuivelen komen alle aspecten van het zelf maken van zuivelproducten aan bod. Steeds meer agrarisch ondernemers weten deze cursus te vinden, merkt de aanbieder van de cursus.

De laatste jaren won het concept van de boerderijwinkel flink aan populariteit. In 2020 waren er ruim 3.500 boerderijwinkels. Dat is drie keer zoveel als drie jaar ervoor, blijkt uit cijfers van het CBS. De coronaperiode deed nog een duit in het zakje van de groei van de boerderijwinkels in Nederland. Bij sommige boerderijwinkels verdubbelde de omzet tijdens de coronaperiode.


Inmiddels is de fikse omzetgroei die zichtbaar was in de coronaperiode afgezakt, maar alsnog is de boerderijwinkel populairder en beter bezocht dan voor de coronaperiode. Volgens marktonderzoeksinstituut GfK bezocht in 2019 3 procent van de Nederlandse huishoudens een boerderijwinkel. Dat komt neer op 240.000 van de 8 miljoen huishoudens die Nederland telt. Vorig jaar is dat aantal bijna verdubbeld.


Dat de boerderijwinkel populair blijft, ziet ook Nieke Westerik, cursusleider van de cursus zelfzuivelen. In vier dagen tijd leert ze deelnemers alle ins en outs van het zelfzuivelen.

Gewaad in witte jassen en allemaal keurig met een haarnetje over hun haren leren de deelnemers in het lab hoe zuivelproducten worden gemaakt. 'Maar we leren de ondernemers ook hoe ze hun product in de markt moeten zetten. Een groot deel van de cursus bestaat uit marketingstrategieën', benadrukt Westerik.


Bewustwording

Volgens de cursusleider is de toename van zowel de omzet van boerderijwinkels als het totale aantal boerderijwinkels tweeledig te verklaren. 'Boeren willen meer inkomstenbronnen hebben. Daar past het zelfzuivelen goed tussen. Anderzijds merk je dat er steeds meer bewustwording komt vanuit consumenten. Die willen weten: waar komt mijn product vandaan.'

Zo'n 80 procent van de deelnemers aan de cursus is agrariër. 'Een groot aandeel', vindt Westerik. Een van de deelnemers is melkveehouder Tineke de Reus uit het Flevolandse Biddinghuizen. Ze runt sinds anderhalf jaar boerderijwinkel Bij de Koe waar ze producten verkoopt van de melk die afkomstig is van haar eigen koeien.


Turbulente coronaperiode

'In coronaperiode kwamen er veel mensen. Maar toen laatst de benzineprijs zo hoog was, kreeg ik een dip. Dan merk je wel dat je voor veel mensen ver uit de buurt zit. Maar nu zijn er nog veel mensen die het fijn vinden om direct te kunnen kopen bij de boer', zegt De Reus over de turbulente eerste anderhalf jaar van het bestaan van haar boerderijwinkel.

Hoewel de melkveehouder het zelfzuivelen goed in de vingers heeft, heeft ze zich toch ingeschreven voor een tweede cursus. 'Een beetje opfrissen kan nooit kwaad, toch?' meent ze. Ook hoopt ze deze cursus een nieuw product te kunnen bereiden: kefir.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer