Arla Foods Nederland sluit uitdagend 2022 positief af

Ondanks hoge inflatie, prijsstijgingen om de kosten te dekken en uitdagingen in de toeleveringsketen, sluit Arla Foods Nederland 2022 af met groene cijfers.

Arla+Foods+Nederland+sluit+uitdagend+2022+positief+af
© Arla Foods

De volumegroei van de strategische merken van het marktcluster Arla Foods Nederland, België en Frankrijk komt uit op 1,3 procent ten opzichte van 8,4 procent in 2021. In veel andere Europese landen drukte de inflatie de volumeafzet. Wel groeide de financiële omzet vaak door hogere prijzen.

De merken Arla Lactofree, Arla Skyr, Melkunie Protein, Lurpak en Starbucks zorgden in Nederland, Frankrijk en België voor een groei in omzet. Daarbij heeft Arla in deze landen prijsstijgingen doorgevoerd in 2022.

In Nederland, Frankrijk en België steeg de totale omzet van 360 miljoen euro in 2021 naar 443 miljoen euro in 2022. In Nederland deed vooral dagverse zuivel het goed. Het marktaandeel van Arla Foods Nederland groeide in het supermarktkanaal naar 11 procent in 2022. Dit werd voornamelijk gedreven door een solide eerste halfjaar. In België en Frankrijk groeide de omzet voornamelijk door de merken Arla en Melkunie in België en Arla Pro in Frankrijk.


Nabetaling 2,2 cent

Moederconcern Arla Foods meldt een nabetaling aan haar melkveehouders van 2,2 cent per kilo melk voor alle over 2022 geleverde melk. Die nabetaling vond deels al in september 2022 plaats, de rest volgt in maart 2023. De gemiddelde melkprijs van Arla steeg met 40,5 procent van 37 cent per kilo in 2021 naar 52 cent in 2022.

De totale omzet van de Arla Group steeg met 23,2 procent naar 13,8 miljard euro in 2022. De omzetgroei werd bijna uitsluitend gedreven door hogere prijzen. Een stagnerend aanbod en een gestage vraag dreef de grondstoffen- en detailhandelsprijzen op, wat positief bijdroeg aan de stijging.


Coronacrisis

Na twee jaar van uitzonderlijke groei van de detailhandelsverkopen van merkproducten tijdens de coronapandemie, vertraagde de volumegroei van merkproducten in 2022. De crisis leidde tot hogere kosten voor levensonderhoud bij consumenten, waardoor druk ontstond op de hele waardeketen.

Aanzienlijke neerwaartse druk op de koopkracht van consumenten, met name in Europa en Afrika, leidde ertoe dat consumenten zowel terugvielen op goedkopere producten als minder zuivel consumeerden. Eind 2022 lag de Europese vraag naar zuivel met zo'n 5 procent lager dan eind 2021.


Stappen in duurzaamheid

'2022 werd gedomineerd door inflatie en onzekerheid voor zowel de boeren als ons bedrijf. Ondanks deze uitdagende omgeving hebben we solide resultaten behaald en tegelijkertijd belangrijke stappen voorwaarts gezet op het gebied van duurzaamheid', zegt Arla Foods-voorzitter Jan Toft Nørgaard.

'Als coöperatie hebben we in 2022 een historische stap gezet door een duurzaamheidsprikkel in te voeren die de individuele melkprijs van de boer koppelt aan duurzaamheidsactiviteiten en -prestaties. Elk jaar zal in totaal tot 500 miljoen euro worden herverdeeld', besluit de voorzitter van Arla Foods.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer