HAS green academy beste groene hogeschool van Nederland
HAS green academy is voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot beste groene hogeschool van Nederland. Een prestatie van formaat, die volgens Hans van Zuijdam en Arianne Kreggemeijer mede komt door de inspanningen van agrarische ondernemers. 'Wij zijn en blijven van de groene sector.'

Een soort Michelin-gids, maar dan voor het hoger onderwijs. Dat is de Keuzegids hbo, die ieder jaar de waardering voor het hoger beroepsonderwijs in ons land laat zien. Onlangs verscheen de 2026-editie. HAS green academy – met vestigingen in het Limburgse Venlo en het Noord-Brabantse Den Bosch – gooide hoge ogen: het hbo-instituut werd voor de vijfde maal uitgeroepen tot beste groene hogeschool van Nederland.
Ook kregen vijf opleidingen het predicaat 'TOP-opleiding'. Dit etiket geeft aan dat een opleiding bovengemiddeld scoort op het gebied van onder meer studenttevredenheid en studiesucces. HAS green academy kreeg het predicaat voor de opleidingen Toegepaste Biologie, Veehouderij, International Food & Agribusiness, Tuinbouw en Akkerbouw, Horticulture & Business Management en Groene Leefomgeving.
Waardering studenten
De laatste twee opleidingen ontvingen de titel voor het eerst', vertelt Hans van Zuijdam trots. Hij is directeur van het cluster Agri & Business van HAS green academy. 'Daarnaast staan we op nummer vijf in de ranglijst van middelgrote hogescholen. Het mooie is dat deze waarderingen met name zijn gebaseerd op de mening van (oud-)studenten. Dat maakt het extra waardevol.'
Het 'HAS-DNA' kenmerkt zich door een pragmatische'we can do'-mentaliteit
Waar is het succes van HAS green academy aan te danken? Wat maakt dat studenten zo tevreden zijn, doorgaans snel hun diploma halen en vlot een baan vinden? Volgens Arianne Kreggemeijer, teamleider van de opleiding Tuinbouw en Akkerbouw en de Engelstalige variant daarvan, is het persoonlijke karakter van de HAS een belangrijke succesfactor. 'Studenten en docenten staan dicht bij elkaar', zegt zij.
'Dat zit hem in kleine dingen. Studenten noemen de docenten bij de voornaam. En iedere student heeft een eigen coach. Je wordt hier niet aan je lot overgelaten. Dat voelen studenten.'
Van Zuijdam bevestigt dat. 'Iedereen kent elkaar en is er een soort familiegevoel. Het 'HAS-DNA' kenmerkt zich door een pragmatische 'we can do'-mentaliteit. Onze studenten weten van aanpakken. Dat waarderen werkgevers.'
Ook de sterke binding met de agrarische praktijk in Zuid-Nederland is volgens beiden cruciaal voor het succes. 'Ons onderwijs is echt een combinatie van theorie en praktijk', benadrukt Van Zuijdam. 'Veel van onze docenten hebben bijvoorbeeld praktijkervaring in de agrarische sector of werken daar nog steeds. Daarnaast komen onze studenten heel veel op bedrijven; ze staan echt met hun voeten in het zand of de klei.'

Kreggemeijer vertelt dat studenten van de opleiding Tuinbouw en Akkerbouw vanaf het tweede leerjaar iedere tien weken een project doen met of op een agrarisch bedrijf. Daarnaast zijn zogeheten praktijkleerbedrijven verbonden aan de HAS. Dit zijn toonaangevende agrarische bedrijven, waar studenten inzicht krijgen in de dagelijkse agrarische praktijk, het ondernemerschap en ook onderzoek kunnen doen.
'We hebben praktijkleerbedrijven in de pluimvee-, varkens-, melkvee- en akkerbouwsector', zegt Kreggemeijer. 'In de tuinbouw is er nog geen praktijkleerbedrijf, omdat onze locatie in Den Bosch een eigen kas heeft. Daar zetten onze studenten innovatieve teelten op en doen ze onderzoek voor agrarische bedrijven en toeleveranciers.'
Agrarisch ecosysteem
Van Zuijdam voegt toe dat er op dit moment nog geen praktijkleerbedrijven zijn in Limburg. 'Maar we willen dit concept ook uitrollen richting Limburg. Feit is in ieder geval dat de HAS met beide voeten in het agrarisch ecosysteem staat. De agrarische bedrijven in Zuid-Nederland dragen ook bij aan het succes van onze opleidingen. De waarderingen vanuit de Keuzegids hbo zijn dan ook mede een pluim voor de agrarische sector. De HAS is ooit opgericht vanuit de sector en wij zijn en blijven van de groene sector. De agrarische roots maken de HAS tot wat zij is.'
De HAS is op diverse manieren sterk verankerd in Limburg. Naast de locatie in Venlo ligt er het plan om intensiever samen te werken met Universiteit Maastricht. Beide onderwijspartijen stelden al een lector Hightech Tuinbouw aan. Die zet zich in om de tuinbouwsector naar een hoger niveau te tillen.
Veel contact met LLTB
Daarnaast is er intensief contact met de LLTB. 'Vanuit de LLTB worden onderzoeksvragen bij ons neergelegd. Ook heeft de organisatie een zetel in onze Raad van Toezicht. Partijen als de LLTB zijn belangrijke ambassadeurs voor onze hogeschool en helpen om het belang van onze sector voor het voetlicht te brengen. Verder helpt de LLTB ons binnen te komen bij bepaalde bedrijven en zijn LLTB-leden een belangrijke doelgroep voor de cursussen die wij aanbieden.'
Naast alle positieve geluiden zijn er ook uitdagingen. Hoewel het studentenaantal van de HAS dit jaar iets toenam, wordt het een uitdaging om dit op peil te houden. 'Het aantal jongeren in ons land daalt namelijk', zegt Van Zuijdam. 'Daarbij staat het imago van bepaalde deelsectoren onder druk; denk aan de veehouderij. Ook is ons praktijkgerichte onderwijs relatief duur. Het is niet makkelijk om dit financieel rond te breien. Maar het is juist onze verbinding met de sector die ons toekomstbestendig maakt.'
Samen bouwen aan toekomst
De LLTB en HAS green academy Venlo werken al jaren intensief samen aan de ontwikkeling van de Limburgse agrofoodsector. Als het aan Susanne Görtz, hoofdbestuurder LLTB, LLTB-portefeuillehouder Onderwijs en lid Raad van Toezicht HAS green academy, ligt, wordt de samenwerking nog jaren voortgezet. 'Door kennisdeling, onderzoek te stimuleren en studenten te verbinden met ondernemers, wordt een brug tussen onderwijs en praktijk gelegd. Zo bereiden we jonge professionals optimaal voor op een toekomst waarin innovatie, duurzaamheid en ondernemerschap centraal staan. Ik ben enorm trots dat de hogeschool dit predicaat heeft mogen ontvangen.' De samenwerking omvat niet alleen theoretische kennisoverdracht, vertelt Nicole Alberts, LLTB-projectleider Arbeid en Onderwijs. 'Kennisoverdracht vindt ook plaats binnen de vele gezamenlijke projecten waarbij onderwijs en het bedrijfsleven behoeften op elkaar afstemmen en waarbij ook 'leven lang leren' hoog op de agenda staat. Die afstemming en samenwerking is ontzettend belangrijk.' De LLTB feliciteert HAS green academy van harte met het behalen van het TOP-predicaat.Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 309CAI
2006, P.O.A.
-
Kuhn GF10601
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere 6115R trekker (ETT) #689650
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 716 Vario (MAA) #690892
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Vacature veldmedewerker Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb)
BoerenNatuur Brabant Oost - NL
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen