Chinese stuurautomaat als instapper

Het Chinese FJ Dynamics levert een complete RTK-gps-stuurautomaat van nog geen 6.000 euro. Het systeem is eenvoudig verpakt in twee dozen en je kunt het in principe zelf opbouwen. YouTube staat al vol met instructievideo's. Voor velen is de relatief lage aanschafprijs een mooie kans om op een laagdrempelige manier in te stappen in de precisielandbouw. Stuurautomaten van bekende concurrerende merken kunnen tot wel twee keer zo duur zijn.

De stuurautomaat is op het moment via diverse kanalen te krijgen met prijzen van 5.750 tot 5.950 euro. Onlangs is ook Agri Bio-Solutions uit Groningen het systeem gaan verkopen. 'Zelf opbouwen kan natuurlijk, maar ik merk dat veel klanten toch liever willen dat wij het doen, inclusief het in bedrijf stellen. Dat geeft toch wat zekerheid', vertelt eigenaar Martin Heerema.

Het pakket bestaat uit een elektrisch stuur, een 10 inch Isobus-touchscreen, gyroscoop, stuurhoeksensor, dakrail met twee gps-ontvangers en een RTK en GPRS 4G-radioantenne en een IMU-rekenmodule. 'Het opbouwen is in principe in een halve tot hele dag gedaan. Het moeilijkste is vaak het originele stuur van een oude trekker af te krijgen. Die zijn conisch bevestigd en zitten na jaren altijd muurvast', lacht Heerema. 'Verder gaat er veel tijd zitten in het netjes wegwerken van bedrading achter de cabinebekleding, maar het systeem zelf draait inderdaad in no-time.'


Het systeem bestaat onder meer uit een elektrisch stuur, terminal en ontvangers.
Het systeem bestaat onder meer uit een elektrisch stuur, terminal en ontvangers. © Frits Huiden

FJ Dynamics is een technologiebedrijf dat behalve dit stuursysteem ook handelt in een 3D-systeem voor graafmachines, autonome besturing voor zero-turngazonmaaiers en zelfs robots die ruimtes desinfecteren tegen corona.

Moeilijkste aan de opbouw is om het oude stuur eraf te krijgen

Martin Heerema, eigenaar Agri Bio-Solutions

Standalonesysteem

Het gps-systeem kan ook draaien op het Russische Glonass- en het Chinese Beidou-navigatiesysteem, tot maximaal dertig satellieten. Voor het RTK-signaal is een eigen antenne met correctiesignaal te gebruiken of een abonnement af te sluiten op een mobiel RTK-signaal, zoals 06-gps/MoveRTK. De stuurautomaat werkt dan met een nauwkeurigheid van 2,5 centimeter. In principe werkt de set als standalonesysteem en heeft het alleen 12 volt nodig. Met een extra kabelboom zou de terminal ook de Isobus-werktuigbesturing kunnen doen.

De menustructuur is eenvoudig te doorgronden. De Nederlandse vertaling van diverse knoppen kan beter, maar de bedoeling is duidelijk. Het systeem biedt alleen de basisfuncties. Nadat de randen van een perceel zijn ingevoerd door deze rond te rijden, kan het systeem in rechte AB-lijnen of curves de oppervlakte in kleur invullen. Daarbij kan een markeerpunt worden ingevoerd om naar terug te keren, zoals de plek waar de kunstmeststrooier leegraakte. Er is ook een pivotmodus en zelfs een mogelijkheid om automatisch te draaien op kopakkers.


© Frits Huiden

De terminal laat zich bedienen als een Android-systeem. De agressiviteit van het sturen en de hoek waarmee de trekker de AB-lijn nadert, is met een slider te kiezen. Het instellen van de overlap gaat door de werkbreedte wat smaller te zetten. Samen met de minimale snelheid van 800 meter per uur kunnen de meeste gebruikers prima uit de voeten met dit eenvoudige stuursysteem.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    22° / 10°
    10 %
  • Zondag
    22° / 12°
    10 %
  • Maandag
    21° / 12°
    20 %
Meer weer