Vaker een frontaftakas bij de nieuwe fronthef

De fronthef en vaker daarbij ook de aftakas zijn op nieuwe trekkers in West-Europa niet meer weg te denken. Werkgangen worden vaker gecombineerd. De populariteit van de fronthef breidt zich uit naar de Verenigde Staten. Opvallend, omdat grootschalige landbouwgebieden nog kiezen voor zware trekkers met brede getrokken machines.

Vaker+een+frontaftakas+bij+de+nieuwe+fronthef
© Frits Huiden

Zuidberg in het Flevolandse Ens, de fabrikant op het gebied van frontheffen en frontaftakassen, opende in 2014 een vestiging in de Amerikaanse staat Iowa. Sindsdien heeft het bedrijf al meer dan 5.500 frontheffen en 2.750 PTO's naar Noord-Amerika verscheept.

'In West-Europa blijft de verkoop van de fronthef stabiel, maar groeit juist het aandeel frontaftakassen', weet salesmanager Kasper de Jonge van Zuidberg. 'In 2012 verkochten we 12.000 frontheffen en 8.000 frontaftakassen. De helft direct aan trekkerfabrikanten en de andere helft ging naar dealers die hem zelf opbouwen op nieuwe of gebruikte trekkers. Nu verkopen we nog net zoveel frontheffen, maar steeg het aandeel frontaftakassen naar 18.000 stuks per jaar', zegt De Jonge.


Specialistenwerk

'Trekkerfabrikanten maken vaker zelf een fronthef. Dat is staal en zet- en gietwerk dat ze zelf kunnen maken en integreren in het frame van de trekker. Een fronthef wordt vaak alleen gebruikt als gewichtsdrager of voor een niet-aangedreven werktuig. Het maken van een goede frontaftakas is echt specialistenwerk en daar zat dan ook onze groei.'

Trekkerbouwers maken vaker zelf een fronthef

Kasper de Jonge, salesmanager bij Zuidberg

Van de totale omzet van Zuidberg – tussen de 70 en 75 miljoen euro – kwam 10 miljoen euro bij de afdeling Tracks en transmissie vandaan. De Tracks die Zuidberg overnam van Westtrack worden voornamelijk gebruikt onder zelfrijdende oogstmachines. De transmissies, van reductiekast tot CVT, zijn buiten de landbouw terug te vinden in bijvoorbeeld de voertuigen die vliegtuigen verplaatsen op Schiphol.


© Frits Huiden

Nog eens 20 miljoen euro werd gehaald uit de afdeling Components waar stalen halffabricaten worden gebouwd. Grofweg twee derde van de omzet van Zuidberg komt dus nog steeds uit de landbouw met frontheffen, PTO's en accessoires. Sinds de oprichting veertig jaar geleden heeft Zuidberg ruim 300.000 frontheffen verkocht.


Achteraf inbouwen

De nieuwe RL2-frontaftakas is allereerst gebouwd voor de New Holland T5, Case IH Vestrum en Steyr Expert-serie. 'De frontaftakas die CNH zelf voor deze modellen maakt, was niet altijd een succes, maar standaard zit er wel vaak een fronthef op die weinig ruimte biedt voor onze PTO. De slijptol in een nieuwe hef zetten wil je niet, dus hebben we een nieuwe bak ontwikkeld', legt De Jonge uit.


© Frits Huiden

Met een 3D-scanner is de trekker ingemeten. Zuidberg kon zijn transmissiehuis versmallen door de koppeling bovenin te plaatsen, zodat deze tussen de wangen van de CNH-hefarmen past.

'In plaats van de droge platenkoppeling van CNH is gekozen voor een natte platenkoppeling op de ingaande as vanaf de krukaspoelie. Daarbij is er een geleideplaat waardoor de olie onder in de bak blijft en er dus minder vermogensverlies is', legt De Jonge uit. De bak kan een vermogen van 170 pk overbrengen en weegt slechts 38,5 kilo.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    21° / 12°
    70 %
  • Dinsdag
    17° / 11°
    50 %
  • Woensdag
    17° / 9°
    50 %
Meer weer