FloraHolland heeft baat bij corona

Bloemenveiling Royal FloraHolland heeft een goed coronajaar 2021 achter de rug. Het bedrijf boekte een winst van 6,5 miljoen euro.

FloraHolland+heeft+baat+bij+corona
© FloraHolland

De veiling kampte in 2020nog met een verlies van 5,8 miljoen euro, waarin corona eveneens een rol had. De coronocrisis had in dat jaar aanvankelijk het effect dat de bloemen- en plantenhandel instortte. Het positieve resultaat in het afgelopen jaar is met name te danken aan de goede prijsvorming.

Consumenten hebben door corona meer geld aan sierteeltproducten uitgegeven. De gemiddelde stuksprijs bij FloraHolland steeg met 17 procent naar 0,48 euro. In het voorgaande jaar was dit bedrag 0,41 euro.


Meer provisie

De hogere omzet van 5,6 miljard euro, tegen 4,7 miljard in 2020, stond bij FloraHolland borg voor gestegen opbrengsten uit provisies. Van de totale productomzet kwam 39,5 procent van de klok en 60,5 procent via directe stromen binnen.
De bedrijfsopbrengsten waren met 392 miljoen euro 15 procent hoger dan in 2020. In dit bedrag zit ook de verkoop van onroerend goed verdisconteerd. Dat bracht 11 miljoen euro in het laatje.

Tegenover hogere opbrengsten staan oplopende bedrijfslasten. Die stegen met ruim 10 procent naar een totaal van 381 miljoen euro. FloraHolland werd onder andere geconfronteerd met toenemende loonkosten door meer inhuur van externe krachten, een cao-verhoging en een eenmalige cao-uitkering.


Solvabiliteit stijgt

Door de positieve afsluiting van het boekjaar ziet FloraHolland de solvabiliteit stijgen naar 30,3 procent, waarmee het bedrijf voldoet aan de eigen minimumgrens van 30 procent. Het risicodragend vermogen van de bloemenveiling blijft met 62,3 procent ruim boven de bandbreedte van 45 tot 55 procent.

Het investeringsbedrag van 68 miljoen euro lag in 2021 bijna 22 procent hoger dan in 2020. Het geld is gestoken in het digitale platform Floriday, nieuwe logistiek met orderpicken en vastgoed op Aalsmeer Oost.


In transitie

Volgens Steven van Schilfgaarde, algemeen directeur van FloraHolland, heeft corona de sierteelttrends van digitalisering, internationalisering en verduurzaming bespoedigd. Het bedrijf is in een transitie van fysieke marktplaats naar digitaal handelsplatform met een breed dienstenaanbod.

Voor die verandering is onder andere gekozen omdat het oude, op de klok gebaseerde verdienmodel onder druk staat. De inbreng van klokverkoop daalt al jaren. FloraHolland verhandelde vorig jaar 11,7 miljard producten, ofwel 3 procent meer dan in 2020.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    22° / 14°
    50 %
  • Zaterdag
    18° / 13°
    40 %
  • Zondag
    20° / 10°
    10 %
Meer weer