5 vragen over de groeiende Duitse sierteeltverkoop

De Duitse sierteeltmarkt is in het afgelopen jaar met bijna 10 procent gegroeid. Consumenten hebben veel meer geld uitgegeven aan bloemen, planten en bollen. De toename was groter dan in het eerste coronajaar.

5+vragen+over+de+groeiende+Duitse+sierteeltverkoop
© Han Reindsen

Wat is er aan de hand?

Het Duitse agrarische marktbureau AMI in Bonn heeft aan de hand van de verkopen in de eerste negen maanden van 2021 een voorspelling gedaan voor het hele jaar. Volgens het bureau groeit de sierteeltmarkt in de Bondsrepubliek in 2021 met bijna 10 procent naar een totale waarde van 10,3 miljard euro op detailniveau. Een record.

De stijging is groter dan in het eerste coronajaar, toen een plus van 5 procent werd genoteerd. De stormachtige ontwikkeling in de laatste twee jaar heeft ertoe geleid dat de markt de afgelopen tien jaar met 25 procent is uitgedijd. Duitsland is met zo'n 3,4 miljard euro verreweg de grootste afzetmarkt voor de Nederlandse sierteeltsector.


Profiteren alle sierteeltproducten?

Ja, het gaat over de volle breedte, alhoewel sommige segmenten het beter doen dan andere. In volgorde van relatieve groei is het rijtje aan plussen als volgt: groene kamerplanten 15 procent, snijbloemen 12,9 procent, vaste planten 12,6 procent, perk- en balkonplanten 9,3 procent, kruiden 5,4 procent, bloembollen 5,4 procent, fruit- en sierbomen 4,8 procent en bloeiende kamerplanten 4,1 procent.


Wat geven Duitsers uit aan sierteelt?

Het gemiddelde bedrag dat per hoofd van de bevolking wordt besteed aan bloemen, planten en bollen is 124 euro in 2021. In het jaar daarvoor was het 113 euro. Van de 124 euro gaat 60 euro naar de tuin. De uitgaven aan snijbloemen bedragen 44 euro.

Het is overigens niet zo dat Duitse consumenten vorig jaar meer sierteeltproducten kochten. De gestegen uitgaves zijn eerder het gevolg van hogere prijzen.


Waarom zijn de bestedingen gestegen?

Dat komt door corona. De trend was al in 2020 zichtbaar, maar heeft zich in 2021 bestendigd. Duitsers zijn zich door corona en lockdowns meer gaan bekommeren om de tuin. Het 'project tuin' is met volle overgave voortgezet in 2021, aldus AMI. Dat er in het afgelopen jaar geen hete zomer was, heeft hieraan bijgedragen.

AMI signaleert ook een 'coconeffect' van corona. Mensen wikkelen zich thuis graag in een gezonde, groene omgeving. Dit verklaart de vlucht van de kamerplantenverkoop.


Welke afzetkanalen varen er wel bij?

De grootschalige retail profiteert het meest van de Duitse sierteeltkoopwoede. Onderhand gaat 75 procent van het volume langs deze weg, wat overeenkomt met 62 procent van de uitgaves. De toename in de laatste twee jaar is enkele procenten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer