LTO: resultaten 'Waardecreatie in ketens' worden zichtbaar

De resultaten van het initiatief 'Waardecreatie in ketens' van LTO Nederland worden zichtbaar. Zowel supermarktketen Jumbo als concurrent Albert Heijn legt producten in het schap waarbij de Nederlandse herkomst wordt benadrukt. Beide ontwikkelingen zijn een direct gevolg van het initiatief.

LTO%3A+resultaten+%27Waardecreatie+in+ketens%27+worden+zichtbaar
© Thierry Schut

Maandag kondigde supermarktketen Jumbo aan om vanaf dit najaar een groot aantal versproducten van Nederlandse bodem te presenteren onder de noemer 'van Dichtbij'. De gesprekken die in het kader van het initiatief 'Waardecreatie in ketens' sinds de zomer zijn gevoerd door vertegenwoordigers van verschillende sectoren bij LTO Nederland, NAJK en Rabobank met de supermarkt, liggen hiervan aan de basis.

'De aankondiging van Jumbo laat zien dat de markt echt in beweging is. Supermarkten bewegen steeds meer richting duurzamere consumptie. De gesprekken die we voeren met supermarkten onder de noemer 'Waardecreatie in ketens' dragen hier concreet aan bij. Er wordt ingespeeld op kansen om samen verder te verduurzamen, waarbij het product van Nederlandse boeren en tuinders vooropstaat', zegt voorzitter Sjaak van der Tak van LTO Nederland.


'Het is mooi om te zien dat Jumbo zijn klanten bewuster kennis wil laten maken met het vakmanschap en de duurzame manier van produceren van onze Nederlandse boeren en tuinders', vindt Van der Tak.


Samenwerking boeren en supermarkten

De afgelopen tijd is er steeds meer aandacht voor de herkenbaarheid van Nederlandse producten in de supermarktschappen. In september introduceerde Jumbo een assortiment rundvleesproducten van weiderunderen uit Nederland. Albert Heijn gaf in oktober aan voor het hele rundvleesassortiment voornamelijk vlees van Nederlandse koeien aan te gaan bieden.

Daarnaast krijgt de samenwerking van boeren en tuinders met supermarkten meer aandacht. Zo zet Jumbo de boeren en tuinders die als leveranciers samenwerken met Jumbo voor 'van Dichtbij' in de schijnwerpers door borden bij hen te plaatsen. Verder worden in de omschakeling naar Beter Leven-keurmerk 1 ster vleeskuikens concrete afspraken gemaakt tussen vleeskuikenhouders en slachterijen, die weer aan supermarkten leveren.


Toekomstgerichte ketens

In 'Waardecreatie in ketens' werken supermarkten, verwerkers, boeren en tuinders aan toekomstgerichte ketens. Daarin zijn boer en tuinder een zakelijke partner met wie voor de lange termijn een onderscheidend product wordt ontwikkeld, waarvoor de consument bereid is een meerprijs te betalen.

Het project 'Waardecreatie in ketens' bevindt zich tot einde van het jaar in een opstartfase, waarin kansen voor succesvolle samenwerking worden verkend. Daarbij ligt de nadruk op het versterken van het onderlinge vertrouwen en het realiseren van waarde voor alle partijen in de keten.


Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer