Suikerbieten+deze+oogst+via+het+water+naar+fabriek
Achtergrond
© Cosun

Suikerbieten deze oogst via het water naar fabriek

Een slordige 270.000 ton Limburgse bieten uit onder meer Simpelveld, Vaals, Margraten en Meerssen wordt van half september tot en met januari via het water naar de fabriek in het West-Brabantse Dinteloord vervoerd. Dat spaart zo'n vijftienduizend vrachtwagenritten uit, berekent bietverwerker Cosun Beet Company.

'Het is weer terug naar vroeger', is de eerste reactie van Bert Merx, LLTB-regiobestuurder en lid van LTO-vakgroep Akkerbouw en Vollegrondsgroente. 'Bieten werden jaren terug al per schip vervoerd en daarvoor via het spoor. Dat zorgt voor minder vervoersbewegingen en is daardoor beter voor het milieu. Daar kan geen teler op tegen zijn.'

Een groot deel van de Zuid-Limburgse oogst wordt dit jaar verladen op L'Ortye Haven in Maastricht. Ruim tweehonderd scheepsladingen zijn nodig voor het vervoer dit seizoen. Bietverwerker Cosun Beet Company deed afgelopen jaar vanuit het initiatief de Groene Cirkels al een kleinschalige proef. Dat gebeurde in samenwerking met de provincies Limburg en Noord-Brabant, haven L'Ortye, MCA Brabant en Zuid-Limburg-Bereikbaar.

Volgens directeur agrarische zaken Arno Huijsmans van Cosun Beet Company draagt de nieuwe manier van transport niet alleen bij aan een 'significante CO2-reductie', maar ook aan het verminderen van de filedruk op snelwegen. 'Met de stijgende kosten van het vrachtvervoer over de weg is het ook een kostenbesparing, waardoor we de telers zo goed mogelijk kunnen betalen voor hun product.'


Van land naar klant

Cosun Beet Company heeft daarnaast de ambitie om 'de groenste bietverwerker van de wereld te worden'. Een duurzame logistiek, van land naar klant, is een speerpunt. Het eindproduct suiker vervoert Cosun nu al deels met op 100 procent eigen groen gas rijdende bulkvrachtwagens naar klanten. Huijsmans: 'Naast het verplaatsen van wegtransport naar de binnenvaart zetten we ook in op de verdere digitalisering in de logistiek. Dat doen we onder andere met ons realtime planningssysteem voor de bietencampagne.'

LLTB-bestuurder Merx, zelf ook bietenteler, weet dat de betrokken akkerbouwers per brief op de hoogte zijn gebracht. 'Belangrijk voor ons is dat de kwaliteit goed blijft tijdens het vervoer. We zijn binnen de coöperatie de regio die het verst van de fabriek ligt.'


Gewogen en bemonsterd

Als coöperatie van Nederlandse bietentelers betaalt Cosun haar leden een bietenprijs die mede afhankelijk is van de resultaten. De bieten worden in Zuid-Limburg gewogen, bemonsterd en via een registratie toegekend aan de teler. Aan het eind van de dag wordt in het laboratorium in Dinteloord de kwaliteit van de bieten bepaald wat mede de te betalen prijs bepaalt.

De eerdere proef wees uit dat het efficiënter is om de bieten los gestort in bulk dan in zeecontainers te vervoeren, laat Huijsmans weten. 'Voor de teler verandert er weinig, omdat de bieten op dezelfde manier worden opgehaald met een vrachtwagen. Die brengt ze daarna naar de haven.'


7,5 miljoen ton

Tijdens dit oogstseizoen vervoert Cosun in totaal zo'n 7,5 miljoen ton bieten van Nederlandse akkers naar de suikerbieten verwerkende fabrieken in Dinteloord en Vierverlaten (Groningen). Om het vervoer per schip verder te kunnen uitbreiden, is een grotere loskade in het Brabantse Dinteloord de volgende stap. 'Als dat zo ver is, willen we bekijken of we ook vanuit Midden- en Noord-Limburg via het water gaan vervoeren', zegt Arno Huijsmans, directeur agrarische zaken bij Cosun Beet Company. Cosun is een coöperatie met zo'n 8.600 suikerbietentelers als lid. De omzet bedroeg in 2020 iets boven de 2 miljard euro en de winst 30 miljoen euro. Cosun, met 26 productievestigingen in negen landen, heeft de ambitie om in 2030 volledig circulair te opereren.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    21° / 11°
    20 %
  • Zaterdag
    22° / 13°
    10 %
  • Zondag
    23° / 14°
    20 %
Meer weer