Wetenschappers ontdekken werkwijze van phytophthora

In onderzoek is vastgesteld hoe de phytophthoraschimmel zich een weg baant door de buitenste beschermingslaag op het blad van landbouwgewassen. Dat melden plantenziektekundigen, celbiologen en natuurkundigen van Wageningen University & Research.

Wetenschappers+ontdekken+werkwijze+van+phytophthora
© Haijo Dodde

Deze ontdekking biedt volgens de wetenschappers aanknopingspunten om de bestrijding van phytophthora in onder meer aardappelen op termijn effectiever, efficiënter en duurzamer te maken. Een artikel over de resultaten van het betreffende onderzoek is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Microbiology.

De onderzoekers ontdekten dat de schimmel met slimme trucs zijn buisvormige infectiestructuur kan aanscherpen om vervolgens door het oppervlak van de plant te snijden als een scherp mes. 'Met deze strategie kan phytophthora zonder brute kracht en met betrekkelijk weinig energie zijn gastheer infecteren', stelt Joris Sprakel, hoogleraar fysische chemie.

Hechting aan het blad

Collega Francine Govers van de afdeling fytopathologie ziet volop aanknopingspunten om op basis van deze ontdekking de bestrijding van phytophthora te verbeteren. Dat kan zonder gebruik van extra chemie of nieuwe veredelingstechnieken. De focus ligt daarbij volgens haar op de hechting van de schimmel aan het blad van het gewas dat geïnfecteerd gaat worden.

Schematische tekening en microscopiebeeld van hoe Phytophthora een plant binnendringt. © WUR

'Phytophthora kan een plant alleen binnendringen door sterk te hechten aan het oppervlak van het blad', zegt Govers. Een eerste test met een eenvoudig middel om de plakkracht van het blad te verminderen, verminderde de mate van infectie al met 65 procent. Bij een geoptimaliseerde proef ging het effect zelfs al richting 100 procent, meldt Wageningen UR.

Sneltest voor effect middelen

Naast nieuwe handvatten voor de bestrijding van plantenziekten levert het onderzoek van Wageningen UR ook nieuwe methodieken op. Daarmee kan het effect van gewasbeschermingsmiddelen snel worden bepaald. Dit wordt omschreven als een soort sneltest. Ook dit kan een belangrijke bijdrage leveren aan de voortdurende strijd tegen plantenziekten, verwachten de wetenschappers.

Phytophthora veroorzaakt jaarlijks enorme schade aan een grote reeks van gewassen, zoals aardappelen, tomaten, aubergines, cacao, pepers, soja, en palmen, maar ook in bossen en natuurgebieden. De schimmelziekte vormt daarmee volgens Wageningen UR niet alleen een bedreiging voor de voedselzekerheid, maar is ook een grote economische kostenpost. Die veroorzaakt alleen al binnen de aardappelteelt jaarlijks circa 6-7 miljard euro schade.