Eerste+Kamer+stemt+in+met+stikstofwet
Nieuws
© Nieuwe Oogst

Eerste Kamer stemt in met stikstofwet

De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering van landbouwminister Carola Schouten. VVD, CDA, D66, ChristenUnie, SGP, SP, 50Plus en de Onafhankelijke SenaatsFractie stemden in met de stikstofwet.

Daarmee stemden de partijen in met de wet waarmee minister Schouten eerder een stikstofakkoord sloot. Volgens SP-senator Rik Janssen is de oorspronkelijke wet van de minister verbeterd via amendementen. Het land kan volgens hem door deze wet weer van het slot worden gehaald. En hij vindt het een geruststellende gedachte dat er actief wordt gemonitord op de voortgang. 'Als doelen niet dreigen te worden gehaald, zijn er extra maatregelen nodig.'

Voor de SGP was de toezegging van minister Schouten dat er binnen vier jaar een evaluatie komt belangrijk. De sociale en economische gevolgen van de stikstofwet worden dan ook in kaart gebracht. Daarnaast hoopt de partij dat er nu duidelijkheid komt over de legalisering van PAS-melders en verwacht ze veel van het landbouwakkoord. Dit akkoord zal al een rol gaan spelen bij de formatie na de verkiezingen.

Tegen het wetsvoorstel

De fractie-Nanninga (JA21), Forum voor Democratie, fractie-Otten, GroenLinks, PvdA, PVV en Partij voor de Dieren stemden tegen het wetsvoorstel. Waar GroenLinks en PvdA de reductiedoelen niet ver genoeg vinden gaan, vinden de andere partijen juist dat de wet veel te ver gaat. Henk Otten van de fractie-Otten stelt dat de wet geen oplossing biedt voor het daadwerkelijke probleem. Volgens hem moet er robuuste natuur komen in Nederland. Hij zegt dat er nu sprake is van een 'postzegelnatuur' met allemaal kleine Natura 2000-gebieden.

In de stikstofwet staan reductie- en natuurbeschermingsdoelen. In 2035 mag bijna driekwart van de stikstofgevoelige natuur niet meer worden beschadigd door stikstofneerslag. Daarvoor moet de stikstofuitstoot worden gehalveerd. Er zijn ook tussendoelen geformuleerd: in 2025 moet 40 procent van het stikstofgevoelige Natura 2000-areaal onder de kritische depositiewaarde liggen, in 2030 de helft.

Nog steeds problemen

De landbouwminister denkt dat de problemen met stikstof, ondanks het aannemen van de wet, nog niet voorbij zijn. Afgelopen januari oordeelde de Raad van State, de hoogste bestuursrechter, dat de stikstofberekeningen voor de A15 niet goed zijn onderbouwd. 'Dit is een onderwerp waar je nog best veel van dit soort vraagstukken zult krijgen.'

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur noemde donderdag in de Telegraaf het besluit van de Raad van State 'heel groot'. Haar ministerie heeft in totaal 26 weken de tijd om beter uit te leggen waarom voor de huidige stikstofberekening wordt gekozen. Dat rekenmodel telt stikstofneerslag op meer dan 5 kilometer afstand van bijvoorbeeld een snelweg niet mee. Voorbij die afstand zou de bron van de stikstof namelijk niet goed meer zijn te bepalen. Maar de Raad van State twijfelt of het beeld over de stikstofneerslag met deze methode wel volledig is. Daarmee voldoet het niet aan Europese wetgeving.

Bom onder projecten

Het besluit over de A15 legt ook een bom onder andere projecten, is de vrees. Van Nieuwenhuizen had de uitspraak niet verwacht. Ze zegt dat het nu geen zin heeft om voorstellen voor andere wegprojecten in te dienen, als de Raad van State nog niet akkoord is met de nieuwe onderbouwing. Ook is onduidelijk wat het besluit betekent voor bijvoorbeeld woningbouw.

Schouten zegt dat er relatief snel weer kan worden gebouwd nu de nieuwe stikstofwet door de Eerste Kamer is goedgekeurd. Maar volgens Van Nieuwenhuizen heeft de uitspraak mogelijk ook gevolgen voor de bouw van bijvoorbeeld woonblokken of ziekenhuizen, omdat die bebouwing meer verkeer aantrekt. Ze zegt dat er geen beter rekenmodel is dan die ze nu gebruikt.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    11° / 0°
    10 %
  • Zaterdag
    13° / 0°
    10 %
  • Zondag
    13° / 3°
    20 %
Meer weer