Dure+Valentijnsbloem+komt+bij+meer+mensen
Achtergrond
© FloraHolland

Dure Valentijnsbloem komt bij meer mensen

Valentijn zorgde bij Royal FloraHolland voor een omzet die 33 procent hoger ligt dan vorig jaar. 'De grote vraag naar bloemen in coronatijd onderstreept hoe belangrijk bloemen zijn in het maatschappelijk verkeer', concludeert de veiling. Onderzoek van Topbloemen.nl toont dat consumenten dit jaar aan meer mensen een bloemetje hebben geschonken.

Bloemenveiling FloraHolland verhandelde in de twee weken voor Valentijn 152 miljoen rozen. De gemiddelde prijs van de populaire bloemsoort voor Valentijn lag ongeveer 25 procent hoger, waardoor al met al de omzet ten opzichte van vorig jaar met 45 procent klom.

De stijging bij rozen is groter dan de toename van de totale omzet. Die bedroeg in week 5 en 6 zo'n 33 procent. Naast de roos zijn de tulp en chrysant veel gekochte bloemen voor de feestdag van 14 februari. Gezamenlijk hebben de drie een aandeel van 62,5 procent in de Valentijnbloemenverkoop. Bij tulp was het omzetverschil met vorig jaar 29 procent en bij chrysant 18 procent.


Hogere prijs rozen

De hogere prijzen, vooral bij rozen, zijn het gevolg van een kleiner aanbod. De aanvoer vanuit Ethiopië en Kenia is kleiner omdat er door corona minder wordt gevlogen.

'Valentijn is dit jaar goed uitgepakt voor kwekers'

Valentijn viel dit jaar op een zondag, terwijl 14 februari in 2020 op een vrijdag viel. De verkoop vorig jaar kwam daardoor wel eerder op gang. 'Valentijn is dit jaar goed uitgepakt voor de kwekers van bloemen', oordeelt een woordvoerder van FloraHolland.


• Lees ook over Valentijn 2020: Minder rozen, maar betere prijzen

'De feestdag viel vorig jaar in de pre-coronatijd’, vervolgt de FloraHolland woordvoerder. De grote vraag naar bloemen onderstreept de belangrijke rol die bloemen spelen in het maatschappelijk verkeer.' Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa. Het overgrote deel van wat wordt verhandeld, is immers voor de export, voegt hij eraan toe.


Voor meer dan de geliefde

De conclusie dat bloemen belangrijk zijn, wordt bevestigd door onderzoek dat onlinebloemenverkoper Topbloemen.nl liet uitvoeren vlak voor Valentijnsdag. Daaruit blijkt dat consumenten meer dan het afgelopen jaar van plan waren om bloemen te schenken aan anderen dan hun geliefde.

Van de 1.065 geënquêteerde mensen zegt 73 procent wel eens bloemen te kopen voor Valentijn. Bijna de helft doet dat voor hun partner. Toch zegt ook 44 procent bloemen te schenken aan vrienden of vriendinnen, 43 procent aan ouders en grootouders en 24 procent aan kinderen.

In vergelijking met 2020 is dit een stijging. Toen zei 30 procent een bloemetje te schenken aan vrienden en vriendinnen en 32 procent aan ouders en grootouders. De enquête toont verder aan dat consumenten liever een bos bloemen krijgen met Valentijn dan dat ze het schenken.

De roos, en dan vooral rood, is veruit het populairst. Een ander detail dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat op deze feestdag meer bloemen anoniem cadeau worden gedaan.


Paarse tulpen doen het goed

Valentijn heeft goed uitgepakt voor tulpenkweker Henk van der Slot uit Lisse. Het familiebedrijf Van der Slot Lisse broeit tulpen. 'Afhankelijk van de periode selecteren wij geschikte kleuren voor in onze broeierij.' Voor Valentijn oogstte Van der Slot veel paarse tulpen. 'De paarse tulpen deden het heel goed. Ook onze roze tulpen waren in trek door de schaarste op de markt. We hadden geluk dat we deze kleur al in de broeierij hadden staan', meldt Van der Slot. 'Rode tulpen zijn er altijd in overvloed op Valentijnsdag, vandaar dat wij kozen voor andere kleuren in ons assortiment.' Over het algemeen is de Valentijnspiek dit jaar goed verlopen voor de kweker. De meeste tulpen gaan met Valentijnsdag naar Rusland. 'De tulpen moeten hiervoor een lange reis afleggen. De Valentijnspiek ligt daarom voor ons al een aantal weken eerder', stelt de broeier. De prijs en de vraag naar tulpen was hoger dan vorig jaar. 'Dit komt deels doordat het transport vanuit het buitenland iets meer stil ligt. Daarnaast verkopen de supermarkten en retail veel meer bloemen. Iedereen zit thuis en mensen vrolijken hun huis graag op. Voor veel kwekers heeft de Valentijn daar nog een schepje bovenop gedaan', zegt Van der Slot.

Onlineverkoper Bloomon meldt een verzesvoudiging van de verkoop voor Valentijn ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf schrijft dat onder andere aan corona toe. Mensen hebben door de crisis meer behoefte aan een bos bloemen.

Bij Fleurop aangesloten bloemisten hadden het ook druk. Deze bloemenbezorger had een valentijnsomzet die 50 procent boven die van vorig jaar uitsteekt. Beide verkoopplatformen merken op dat consumenten bereid waren extra uit te pakken deze Valentijn.


Handel ook positief

Handelaren zijn redelijk positief over de feestdag. De inkoopprijzen van bloemen waren wel hoger dan vorig jaar, waardoor het wat lastiger was om marges te behalen, laat de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) weten.

Florca in Honselersdijk, specialist in luchtvracht van sierteeltproducten en exporteur van meer dan 1 miljoen kilo aan bloemen, planten en accessoires naar meer dan veertig bestemmingen, is tevreden over de Valentijn van dit jaar. 'Ondanks hogere bloemen- en luchtvrachtprijzen hebben we een iets groter volume, en fors hogere omzet geboekt', zegt managing director Carlo Vijverberg van Florca. Het gros van de valentijnorders was voor de winterstorm vertrokken. 'De zendingen die de dinsdag en woensdag voor Valentijn zijn weggegaan, hebben gelukkig geen hinder van de kou en sneeuw ondervonden.'

Volgens directeur Matthijs Mesken van de VGB hebben leveringen in de regel weinig vertraging opgelopen door het winterse weer vorige week.


Na exportkrimp in januari

Valentijn is een van de belangrijkste bloemendagen van het jaar. Voor de handel kwam 14 februari na een maand met tegenvallende export. In vergelijking met 2020 kromp de januari-uitvoer met 10 procent. De exportwaarde daalde naar 422 miljoen euro.

De export van bloemen bleef in januari met 279 miljoen euro 8 procent achter op vorig jaar. Potplanten ondervonden een krimp van 15 procent waardoor de uitvoerwaarde zakte naar 143 miljoen euro.

De coronalockdown in Duitsland heeft grote invloed op de handelscijfers. Handelaren transporteerden 17 procent minder naar de Bondsrepubliek. De plantenuitvoer naar tuincentra en bouwmarkten ligt nagenoeg stil.

Wel speelt mee dat januari 2021 twee handelsdagen minder telde dan januari 2020.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    10° / 0°
    10 %
  • Zondag
    10° / 0°
    10 %
  • Maandag
    10° / 2°
    0 %
Meer weer