%27De+markt+dat+zijn+wij+toch+echt+zelf%27
Column
© POV

'De markt dat zijn wij toch echt zelf'

Er kwamen al veel aanmeldingen binnen op de oproep aan onze leden om deel te nemen aan de POV Marktclusters. Ik verwacht dat dat aantal de komende tijd nog flink oploopt. Via POV Marktclusters willen wij de positie van varkenshouders in de keten verbeteren, te beginnen met het organiseren van leveranciers.

De markt dat zijn wij toch echt zelf. Wij kunnen niet langer vertrouwen op alle mooie berichten van politici, ngo's en andere organisaties, die zeggen een betere prijs voor boeren na te streven. Want als puntje bij paaltje komt, blijkt steeds weer dat zij geen extra inkomsten hebben weten te realiseren, wel extra kosten. Onder het mom van 'betere prijs voor de boer' wordt de eigen agenda verkocht.

De overheid gaat hier te gemakkelijk in mee. Vorig jaar juni nam de Tweede Kamer een motie aan die ervoor moest zorgen dat boeren niet de dupe zouden worden van coronamaatregelen in slachterijen. De woorden van politici waren mooi, de bedoelingen van de overheid vast en zeker goed, maar in de praktijk belandden de extra kosten van in totaal 78 miljoen euro 'gewoon' op het bord van boeren.

De overheid wil de mogelijkheden voor een 'reële vleesprijs' onderzoeken. In ruil voor minder dieren krijgen boeren dan meer geld voor een kilo product. De opzet is is dat consumenten meer gaan betalen. De overheid kiest voor het begrip 'reële vleesprijs', een vorm van framing dat 'het juiste' beeld moet oproepen. De overheid had ook kunnen kiezen voor de term 'belasting op vlees', wat naar mijn idee een reëler beeld geeft.

Wij kunnen niet langer vertrouwen op alle mooie berichten van politici, ngo's en andere organisaties, die zeggen een betere prijs voor boeren na te streven

Linda Janssen, voorzitter POV

Als framing wordt toegepast voor het creëren van draagvlak, dan moet je als boerenorganisatie oppassen. Dan is er iets niet in de haak. Dit betekent in de regel geen extra inkomsten, maar wel extra kosten. Een reële vleesprijs moet uit de markt komen, met eerlijke margeverdeling tussen ketenschakels.

Ambtenaren, ngo's en politici weten gemiddeld weinig tot niets van de internationale markt waarin onze sector opereert. Maar ze bedenken wel van alles, wat ze met de nodige communicatietrucs aan de media verkopen. Onze producten worden 'beter' verkocht met framing, maar helaas niet in de markt.

Het wordt tijd dat wij boeren gezamenlijk zelf een beter verdienmodel organiseren en hierin als collectieven optreden. Onze erkenning als producentenorganisatie opent de weg naar het organiseren van een betere marktpositie.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    6° / -3°
    10 %
  • Zaterdag
    6° / -4°
    10 %
  • Zondag
    6° / -4°
    10 %
Meer weer