Supermarkten langs de groene meetlat

Stichting Questionmark start maandag met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van supermarkten. Het onderzoek met de naam Superlijst Groen onderzoekt in hoeverre supermarkten consumenten helpen duurzaam te eten. Zij stellen een ranglijst van supermarkten op.

Supermarkten+langs+de+groene+meetlat
© Dirk Hol

Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. De resultaten worden in mei gepubliceerd. De supermarkten die worden meegenomen in de ranglijst zijn Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

De initiatiefnemers stellen dat supermarkten met hun assortiment, winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen grote invloed hebben op de keuzes die hun klanten maken. 'Daarnaast hebben supermarkten met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens', zegt directeur Charlotte Linnebank van Questionmark. 'Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken als verduurzaming in productieketens te versnellen.'


Onderzoeksmethode

De onderzoeksmethode van de Superlijst Groen is tot stand gekomen in samenspraak met de partners en met een raad van wetenschappers bestaande uit wetenschappers met kennis van gezondheid, duurzaamheid, consumentengedrag en supermarkten. De methode, waarvoor ook de supermarkten zelf zijn geconsulteerd, staat op de website van Questionmark.

De acht supermarkten worden onderzocht op de mate waarin zij zichzelf bijvoorbeeld doelen stellen voor het verminderen van de verkoop van dierlijke eiwitten, plantaardige producten de makkelijkste keuze maken, kiezen voor producten uit natuurvriendelijke landbouw, de verkoop van seizoensgroente en -fruit stimuleren en inzicht geven in de gebruikte verpakkingen.


Verantwoordelijkheid

'De supermarkten bepalen met de keuze voor hun assortiment voor een groot deel hoe het Nederlandse landschap eruitziet. Wij willen weten of zij hun verantwoordelijkheid nemen om de consument in de supermarkt te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbeeld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur', zegt directeur Marc van den Tweel van Natuurmonumenten.

'Wij zijn benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken en de mate waarin het publiek bekend wordt gemaakt met plantaardig eten. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees minder centraal gaan stellen in hun marketing', zegt directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu.


Eerlijk verhaal

Directeur Wouter Kolk van Mighty Earth Nederland: 'Klanten van supermarkten willen niet bijdragen aan de verwoesting van tropische bossen en verdere opwarming van de aarde. Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken.'

Afgelopen oktober werd de Superlijst Gezondheid gepubliceerd. De Superlijst Groen is het tweede onderzoek in de serie. Hierna volgen de Superlijst Mensenrechten en de Superlijst Dierenwelzijn.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer