App+op+telefoon+helpt+bij+storingen+landbouwmachines
Achtergrond
© Frits Huiden

App op telefoon helpt bij storingen landbouwmachines

Werktuigen worden complexer, waardoor monteurs zich in steeds meer technieken moeten specialiseren. En ervaren specialisten zijn schaars, dus de uurtarieven stijgen fors. Dit zijn enkele redenen voor Dennis Wustefeld en Ian Bovelander om de app Smartfix te ontwikkelen.

Wustefeld en Bovelander van het IT-bedrijf Bluesquid hebben hun app ontleend aan een systeem van de autoindustrie. Dit systeem helpt reparaties digitaal en zoveel mogelijk op afstand te laten uitvoeren door de klant zelf of een goedkopere monteur.

Smartfix bundelt alle eerder uitgevoerde reparaties, zodat monteurs elkaars kennis en ervaring kunnen gebruiken. Veel reparaties zijn daarna via de telefoon of door minder ervaren personeel uit te voeren.

'Iedereen wint: de klant is sneller up-and-running, voor dealers neemt het rendement op reparaties weer toe en bij fabrikanten neemt de druk op het trainen en het maken van handleidingen af', legt Wustefeld uit.

Monteur moet beter gaan werken door app op zijn telefoon


Invullen van database

Het succes van Smartfix staat of valt met een volledig en correct gevulde database. Daarom wordt allereerst de reparatiehistorie van een mechanisatiebedrijf of fabrikant geanalyseerd. Als het kan, worden daarvoor de aanwezige managementsystemen als een Enterprise resource planning (ERP)-plakket gebruikt. Aanvullend haalt Smartfix de rest van de informatie op bij de monteurs.

Op deze manier komen zoveel mogelijk reparaties in de database van de Smartfix-app. De informatie wordt door de gebruiker van de app omgezet in een diagnose van de storing en een pragmatische instructie voor de reparatie zelf. De instructies kunnen worden uitgebreid met pdf's en foto's van situaties en onderdelen.


Op afstand meekijken

Binnenkort wordt de app zelfs uitgebreid met 'remote support-brillen', om op afstand mee te kijken met de monteur of klant. Een voorbeeld van zo'n bril is de bekende Google Glass.


Dennis Wustefeld: ‘Iedereen wint: de klant, de dealer en de fabrikant.’
Dennis Wustefeld: ‘Iedereen wint: de klant, de dealer en de fabrikant.’ © Frits Huiden

Hoe vaker de app wordt gebruikt, hoe voller de database en hoe groter het effect is. 'Er is minder verspilling van werkuren, gereden kilometers en vooral ook onderdelen', laat Wustefeld weten.


Eigenaar van eigen data

Dealer Van Gemeren Mechanisatie in Numansdorp draait als een van de eersten proef met Smartfix. De meeste monteurs hebben de app op hun telefoon en hebben verschillende toegangsniveau's tot de database. Van Gemeren blijft eigenaar van zijn ingevoerde data. Wat de abonnementskosten worden, laat Smartfix in het midden.

Smartfix richt zich niet op de storingen bij grote merken, zoals de complexe trekkers en zelfrijders van partijen als CNH, Agco of John Deere. Die hebben al een uitgebreid pakket aan digitale servicemogelijkheden.

Dikwijls zijn de machines van die grote merken zelfs uit te lezen met gebruik van sensoren op afstand, via telemetrie. Smartfix richt zich daarom op de reparaties bij de Nederlandse fabrikanten en dealers.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    4° / 1°
    10 %
  • Maandag
    6° / -3°
    40 %
  • Dinsdag
    9° / 4°
    20 %
Meer weer