RBT+Rivierenland+ziet+Frankrijk+als+voorbeeld+voor+Betuwe
Nieuws
© William Hoogteyling

RBT Rivierenland ziet Frankrijk als voorbeeld voor Betuwe

De Betuwe is koploper in Nederland als het gaat om het vermarkten van streekproducten. Dat stelt directeur Richard de Bruin van Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland. 'We moeten in Nederland de kant van Frankrijk op. De Betuwe loopt daarin voorop.'

Volgens De Bruin is het van belang dat er centraal wordt samengewerkt bij de marketing van streekproducten, zoals dat in Frankrijk ook gebeurt. Een label is daarbij van belang. Vorig jaar werd hiervoor in de Betuwe een aanzet gegeven met de lancering van Betuws Best, een label dat producten uit de Betuwe herkenbaarder moet maken.


'Dat maakt richting consumenten duidelijker dat een product werkelijk in de streek is gemaakt', vindt de directeur van RBT Rivierenland. Volgens hem houdt het initiatief niet op bij het vermarkten van het label. Ook wordt er gekeken naar manieren om streekproducten nog meer te koppelen aan horeca en recreatie, hoewel dat vanwege de coronacrisis nu niet kan.

Streeckerij De Betuwe

De Bruin verwacht veel van Streeckerij De Betuwe, een belevingspark rond streekproducten uit de Betuwe dat volgend jaar in Wadenoijen de deuren hoopt te openen. Dit najaar moet de bouw beginnen. Streeckerij De Betuwe moet onder meer een jaarrond te bezoeken pluktuin, speelgelegenheden, verkooppunten en de mogelijkheid om producten te proeven krijgen.

De directeur van RBT Rivierenland kijkt graag naar Frankrijk als voorbeeld waar streekproducten op de juiste manier worden gepromoot. 'Rivierenland is een plattelandsgebied waar veel en een grote variëteit aan streekproducten worden geproduceerd. In Frankrijk ben je dan een 'rijk' gebied, want dat levert veel authentieke smaken op.'

Meer betalen

Volgens De Bruin waarderen consumenten de manier waarop lokale producten worden gepromoot door professionele marketingorganisaties. 'Consumenten zien in lokaal geproduceerde producten een meerwaarde, waar ze ook meer voor willen betalen. In Nederland is het vaak lastig om erachter te komen welke producten echt uit de streek komen.'

De directeur van RBT Rivierenland beaamt dat het lastig is om dit goed te organiseren, omdat veel initiatieven rond streekproducten kleinschalig zijn. 'De authenticiteit en de charme van het persoonlijke verhaal zorgen voor een meerwaarde. Maar ondernemers hebben vaak niet het budget, de knowhow en de marketingpower om brede bekendheid te genereren', zegt hij.

Financiële impuls

'Daarom pleit ik voor het centraal aansturen en ondersteunen van streekproducenten. Ik doe graag een beroep op de regionale en provinciale overheid voor een financiële impuls om het vliegwiel rond streekproducten op gang te brengen.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    16° / 12°
    80 %
  • Donderdag
    17° / 13°
    70 %
  • Vrijdag
    18° / 13°
    50 %
Meer weer