MOB: 'Schiphol moet natuurvergunning aanvragen'

Mobilisation for the Environment (MOB) richt zijn pijlen op de luchthavens omdat zij geen geldige natuurvergunning hebben. Zij moeten daarom een vergunning aanvragen. MOB zette eerder de zaak in gang waardoor de PAS door de Raad van State van tafel werd geveegd. Dat leidde tot de stikstofimpasse.

MOB%3A+%27Schiphol+moet+natuurvergunning+aanvragen%27
© Schiphol

Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) erkent dat Schiphol en drie andere Nederlandse luchthavens momenteel opereren zonder geldige natuurvergunning. Maar zij is niet van plan daarom direct vluchten te verbieden.


Natuurorganisaties, waaronder Mobilisation for the Environment (MOB), hadden Schouten gevraagd handhavend op te treden tegen onder meer Schiphol. De luchthaven zou niet beschikken over de natuurvergunning die nodig is wegens de stikstofbelasting op kwetsbare natuurgebieden in de omgeving. Dat geldt ook voor de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Lelystad.

Schouten geeft toe dat de genoemde luchthavens inderdaad niet over de juiste papieren beschikken. Daarom zullen zij nu alsnog een natuurvergunning moeten aanvragen. De minister vindt het evenwel niet nodig om in de tussentijd vluchten te laten stilleggen. Dat zou disproportioneel zijn, meldt zij aan de Tweede Kamer. Ook schrijft ze dat door de coronacrisis 'het feitelijk aantal vliegbewegingen in 2020 hoogstwaarschijnlijk niet boven de bestaande rechten uitkomt'.

Plicht tot handhaving

Dat de minister niet ingrijpt en zich beroept op onevenredigheid is 'flagrant in strijd met de jurisprudentie van de Raad van State', zegt voorzitter Johan Vollenbroek van de MOB in een reactie. MOB wil dat het aantal vluchten op Schiphol zakt naar maximaal 400.000 per jaar, terwijl dat er - onder normale omstandigheden - ongeveer 500.000 zijn. Volgens hem geldt 'in beginsel de plicht tot handhaving'.

MOB gaat dan ook formeel bezwaar maken tegen het besluit. 'Dat dienen we in bij het ministerie. Dan duurt het nog wel een half jaar voordat we naar de rechter kunnen stappen.' Vollenbroek denkt wel dat de huidige coronacrisis ervoor kan zorgen dat er in de toekomst heel anders tegen dit vraagstuk wordt aangekeken.

Volgens Greenpeace kan de bevestiging dat luchthavens opereren zonder natuurvergunning grote gevolgen hebben. Dat luchthavens gewoon doorvliegen zonder de juiste vergunning leidt volgens de milieuorganisatie tot schade aan de natuur. 'Schiphol zal die schade moeten herstellen', aldus de organisatie.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    11° / 7°
    95 %
Meer weer