Tekort aan pluimveevangers door coronacrisis

Er is een steeds groter tekort aan pluimveevangers. Dat tekort was er al, maar door de coronacrisis is er steeds minder personeel beschikbaar.

Tekort+aan+pluimveevangers+door+coronacrisis
© Twan Wiermans

Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Pluimvee Service Bedrijven (NVPSB). Vangbedrijven missen nu medewerkers die door gezondheidsproblemen en risico's niet meer mogen, kunnen of willen werken. Brok schat in dat ongeveer een op de acht medewerkers niet aan het werk is. Verder zijn veel grenzen en het luchtruim gesloten waardoor nieuwe medewerkers niet kunnen komen. En er is nog een probleem: door toename in de vraag naar pluimveevlees en vervroegd slachten van moederdieren, nemen de werkaanvragen toe.

Op dit moment kunnen alle pluimveebedrijven nog geholpen worden, zegt coördinator Jan Brok van de NVPSB. In België zijn er al wel problemen ontstaan door de tekorten in personeel. Brok: 'Het vangen kost nu ook meer tijd. Veiligheid en de volksgezondheid staan voorop. Daarom worden de dieren nu met minder mensen gevangen. Een ploeg bestaat dan uit zes of vier mensen in plaats van acht.'

Piek na Pasen

Na Pasen verwacht Brok een piek in de vangwerkzaamheden. Dat wordt volgens hem hierdoor een spannende fase. Zonder de servicebedrijven is de constante aanvoer van pluimveevlees en eieren niet meer gegarandeerd. Bij onvoldoende beschikbaarheid van gekwalificeerde pluimveevangers komt er een hapering in de voedselstroom en komt het dierenwelzijn in het gedrang.

Voor de diensten die de pluimveeservicebedrijven leveren, is het een hele uitdaging om de 1,5 meter afstand te waarborgen. Dat kan wel bij het vangen van vleeskuikens, maar voor de vaccinatieploegen is dat niet mogelijk. 'De dieren worden door de ene persoon gevangen en door de volgende persoon gevaccineerd. Je hebt dus al snel handcontact. Daarom worden de hygiënemaatregelen maximaal gehanteerd. Veel handen wassen en uiteraard mondkapjes dragen. Dat is al gebruikelijk vanwege het stof, maar nu moet dat zeker altijd gebeuren. Medewerkers die maar enigszins verkouden zijn of andere klachten hebben, moeten thuis blijven.'

Hygiënemaatregelen

De servicebedrijven treffen allerlei extra hygiënemaatregelen. Zo worden de vervoersmiddelen regelmatig extra gereinigd en zijn er meer desinfectiemiddelen aangeschaft, er wordt meer in shifts gewerkt en de lunchtijden worden bijvoorbeeld gespreid. Doordat er minder personen in een busje kunnen, wordt er gezocht naar alternatieven. Vanaf maandag gaat een servicebedrijf rijden met een dubbeldekkerbus, waar dan 20 mensen in kunnen.

Pluimveevangers komen vanuit de hele wereld. In principe zouden Nederlandse mensen die door de crisis zonder werk zitten, bijvoorbeeld horecamedewerkers, dit werk ook goed kunnen doen. Brok: 'Ik kan iemand die in zijn leven nog nooit een kip heeft gezien, het werk in twee uur uitleggen. Dat is niet moeilijk. Maar het animo is nog niet groot. Mensen vinden het toch niet fijn om in ploegen te moeten werken en zijn bang voor de risico's die dat met zich meebrengt.'

Aanpassingsvermogen

Voor pluimveehouders vraagt het volgens Brok ook aanpassingsvermogen. 'De servicebedrijven werken anders dan anders. Het werk duurt langer en de vangers komen bijvoorbeeld met twee busjes in plaats van met één om die 1,5 meter te kunnen waarborgen. Dus er zijn hogere voorrijkosten aan verbonden. Wij merken van de meeste ondernemers dat ze er begrip voor hebben, maar dat geldt niet voor iedereen. Wat ons betreft is het in deze tijd geven en nemen in het belang van de volksgezondheid. Een goede relatie tussen servicebedrijf en pluimveehouder is daarbij belangrijk. Maak goede afspraken.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    17° / 6°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    60 %
  • Woensdag
    23° / 12°
    50 %
Meer weer