RIJP%3A+de+ontbrekende+schakel+voor+afzet+in+korte+keten
Interview
© Jasper Schel

RIJP: de ontbrekende schakel voor afzet in korte keten

RIJP, een initiatief voor de directe afzet van producten van boeren en tuinders, wil dit voorjaar daadwerkelijk starten. Er is nog ruimte voor ondernemers met producten die een aanvulling kunnen zijn op die van de huidige deelnemers, vertelt Ard van der Linden. Sinds januari is hij de voorzitter van het online platform.

Van der Linden is geen boerenzoon, maar hij komt wel uit een boerenfamilie. Van jongs af aan was hij gegrepen door de landbouw en producten uit de landbouw. Hij wist al snel dat hij iets wilde met de marketing van levensmiddelen.

Nieuwe leveranciers kunnen gelijk vanaf de start meedoen en meebeslissen

Ard van der Linden, voorzitter van het online platform RIJP

Na een carrière bij Dumeco, Mars, Hero en FrieslandCampina koos hij voor zelfstandig ondernemerschap, dichter bij de boer. Hij was onder andere directeur van de Dutch Quinoa Group. Na een koerswijziging van zijn bedrijf kreeg hij meer ruimte en startte in januari als trekker van RIJP.

Waarom koos u voor RIJP?

'Hierin kan ik al mijn ervaring kwijt en mijn netwerk komt heel goed van pas. Het unieke is dat RIJP door boeren is ontwikkeld, niet door een investeerder of groothandel of iets dergelijks. Het is sterk dat individuele boeren en tuinders zelf het initiatief hebben genomen. Het biedt hen de mogelijkheid hun assortiment te verbreden en om interessanter te zijn voor klanten.'

Hoe werkt dat dan?

'RIJP biedt efficiencyvoordelen voor boeren en tuinders die zich richten op de korte keten, zoals het afhandelen van bestellingen, het dagelijks rondbrengen daarvan, de boekhouding en de facturering. De boer of tuinder kan zich dan richten op waar hij of zij sterk in is: een mooi product maken.'

Vergelijkbare initiatieven zijn niet allemaal succesvol. Wat zijn de sterke punten van Rijp?

'Wij kunnen de deelnemers veel informatie bieden, zoals over marktbewegingen en de verkoop van hun producten. Wat loopt goed en wat niet, en wat kun je doen om slechtlopende producten vooruit te helpen? Een strategisch gebruik van data biedt een duidelijke meerwaarde.

'Daarnaast is het essentieel dat de logistiek efficiënt is georganiseerd. Wij werken samen met het ICT-bedrijf Geodan, dat is gespecialiseerd in efficiënte logistiek. En we werken samen met een logistieke partner die veel ervaring heeft met fijnmazige distributie.

'Maar de collectiviteit van RIJP, het echte samenwerken, zal de grootste kracht blijken.'

Wanneer start RIJP daadwerkelijk met het leveren van producten?

'Onze ambitie is om dit voorjaar te starten met de eerste fase. We kunnen een vliegende start maken, want we zijn de afgelopen paar jaar met behulp van een aantal partijen al bezig geweest met het organiseren van een korte keten.

'Het ideale aantal deelnemers bij de start is 40. Er zijn nu 25 deelnemers en zo'n 60 geïnteresseerden. Het gaat erom dat er voldoende professionele, goede boeren en tuinders zijn om een hoogstaand en breed assortiment te kunnen bieden. Kwaliteit en smaak zijn leidend. Hoe meer leveranciers, hoe rijker het assortiment en dus hoe interessanter het is voor afnemers.'

Wat houdt die eerste fase in?

'In de eerste fase richten we ons vooral op de eigen winkels van de deelnemers en op andere boerderijwinkels en verswinkels. Als we dat onder de knie hebben, starten we met fase twee.

'In fase twee richten we ons op cateraars en restaurateurs. Zij zijn voortdurend op zoek naar bijzondere producten waarover ze een verhaal kunnen vertellen. Dat voegt iets toe aan de beleving van hun gasten.

'Tegelijkertijd hebben de cateraars en restaurateurs niet de tijd om op zoek te gaan naar kleinschalige leveranciers en om tientallen keren producten te ontvangen van veel kleine leveranciers. Met RIJP bieden we hen één portaal, één leverancier en één factuur. Dat bespaart hen ook veel tijd.'

Wat is fase drie?

'De supermarkten. Die willen zich graag onderscheiden, maar dat is geen gemakkelijke groep. Er zijn al veel initiatieven bedacht en begonnen voor supermarkten, en er zijn er ook veel vastgelopen. Maar dankzij de huidige technieken kunnen supermarkten steeds flexibeler zijn.

'Bovendien is er bij winkeliers een sterke behoefte om in te spelen op grote trends, zoals duurzaam, weten wat je eet en lokaal. Lokaal inkopen is niet zo makkelijk, maar als RIJP stevig staat, zullen supermarkten in toenemende mate openstaan voor ons verhaal.'

Op welke groep richt RIJP zich in fase vier?

'Dat is nu nog dromen, maar we kunnen ons voorstellen dat RIJP aan mensen thuis gaat leveren. We gaan dat niet zelf doen, maar via andere partijen die al bij de mensen thuis komen. Denk aan Bol.com of supermarkten met een thuisbezorgservice. We willen geen concurrent zijn van die supermarkten, we willen hun leverancier zijn.'

Maar dat duurt nog jaren?

'Ja, zeker vijf jaar. Veel mensen denken: 'We gaan direct aan consumenten leveren.' Maar er zijn daarbij zoveel uitdagingen. Het is heel complex en ik ben bang dat we dan op veel lange tenen gaan staan. Daarom gaan we dat voorlopig nog niet doen.'

Zoekt RIJP nog leveranciers?

'Ja, wij staan open voor nieuwe boeren en tuinders die mooie aanvullende producten hebben. Als ze zich nu aanmelden, kunnen ze gelijk vanaf de start meedoen en meebeslissen. Er is vooral nog ruimte voor groente en fruit en zuivel. Voor boeren en tuinders die hun producten willen leveren via een korte keten, is RIJP dé kans om dit efficiënt in te richten en snel op te schalen. Voor hen vormt RIJP de ontbrekende schakel.'

Platform van boeren voor directe afzet via de korte keten
Acht Brabantse boeren hebben het onlineplatform Rijp ontwikkeld, samen met FoodUp! Brabant, ZLTO, HAS en Geodan, een ICT-bedrijf dat zorgt voor de logistiek. RIJP richt zich op het ontzorgen van producenten en marktpartijen. Het is een boerenplatform, voor consumenten van boeren. Tegen een eenmalige bijdrage van 5.000 euro is een boer of tuinder lid. Daarvoor kan de agrarisch ondernemer gebruikmaken van een breed pakket aan diensten: marketing, sales, logistiek, ICT en data. RIJP richt zich eerst op Brabant en wil het werkgebied later uitbreiden tot heel Nederland. Rijp wordt een vennootschap, met als aandeelhouders een coöperatie waarin de deelnemers zich verenigen, de initiatiefnemers en het management. De ambitie is om dit voorjaar te starten met het leveren van producten van deelnemers aan elkaars winkels en aan andere boerderij- en verswinkels. Geïnteresseerde boeren, tuinders en afnemers kunnen per e-mail contact opnemen met Ard van der Linden via ard@rijp.nu.

Weer

  • Vrijdag
    17° / 15°
    80 %
  • Zaterdag
    18° / 10°
    40 %
  • Zondag
    19° / 10°
    20 %
Meer weer