Jong+duo+verkoopt+aardappelen+anders
Reportage
© Roel Dijkstra

Jong duo verkoopt aardappelen anders

Twee jonge ondernemers uit Maasdam begonnen vorig jaar met hun webshop Aardappels-Online. Via dit platform verkopen Bas Peeters en boerenzoon Mels Kooij aardappelen zonder tussenhandel aan klanten in de Hoeksche Waard.

Bas Peeters pakt een opschrijfboekje erbij en checkt wat de klant besteld had. Mels Kooij pakt er ondertussen een kistje aardappelen bij. Met behulp van een weegschaal wordt een ruime 5 kilo afgewogen in een jutezak. Op weg naar huis zal Peeters deze bestelling straks even bezorgen. 'Ik rij er toch langs', is zijn nuchtere conclusie. De jutezak mogen klanten houden, velen retourneren deze bij de volgende bestelling. 'Hoewel we in de aanloop naar Sinterklaas opvallend weinig zakken terugkregen', lacht Peeters.

Het is bijna een jaar geleden dat de vrienden uit Maasdam zaten te filosoferen over manieren om wat geld te verdienen. Kooij is zoon van aardappeltelers, Peeters heeft geen agrarische achtergrond, maar komt al jaren bij Kooij over de vloer. 'Wij als jongeren begrijpen dat alles tegenwoordig online gebeurt. In combinatie met de slechte aardappelprijs zagen wij kansen qua prijs en kwaliteit die wij kunnen leveren', zegt Peeters.

Opa

Na de nodige voorbereiding startte het bedrijf van de twee negentienjarigen in de zomer. Aardappels-Online: een online aardappelwinkel die gratis bezorgt in de Hoeksche Waard. De opa van Kooij verkocht als venter aardappelen in Rotterdam. Met de webwinkel keren de ondernemers in feite terug naar dat verdienmodel. 'Maar dan moderner', aldus Kooij.

Als we gaan uitbreiden, willen we dat alleen doen met producten uit eigen polder

Bas Peeters, Aardappels-Online

Zonder marketingbudget, zonder grote lanceringscampagne, maar gewoon vanuit de eigen sociale omgeving het klantenbestand uitbreiden, is de filosofie. 'We kregen direct een hoop positieve reacties', zegt Kooij.

Reclamebord

'Een speciaal moment was toen we de eerste bestelling kregen van een klant die we niet kenden.' Deze klant had het reclamebord gezien dat langs de provinciale weg staat bij de boerderij van Kooij, een van de weinige investeringen die Aardappels-Online tot nu toe deed.

Veel kosten heeft het bedrijf verder niet. Er is een website gebouwd en voor enkele tientjes werd een mobiel pinapparaat aangeschaft. De aardappelen worden op basis van verkopen overgenomen van de ouders van Kooij, bestellingen worden bezorgd met het busje van diezelfde ouders. 'We zijn aan het nadenken over het aanschaffen van een eigen busje', zegt Peeters.

Gratis

Twee keer per week worden bestellingen thuisbezorgd, op woensdag en zaterdag. Voor een minimaal bestelbedrag van 4 euro krijgen klanten hun aardappelen gratis thuisbezorgd. Bestellen van buiten de Hoeksche Waard kan ook, al wordt die optie maar amper gebruikt. 'Vier mensen hebben dat gedaan', zegt Peeters. 'Vanwege de tarieven die PostNL hanteert, is het erg duur om op die manier te bestellen. Onze focus ligt dan ook echt op de Hoeksche Waard.'

Behalve particulieren is ook zorginstelling Zorgwaard klant. Wekelijks worden er bestellingen bezorgd bij de diverse locaties waar Zorgwaard ouderen met dementie huisvest. Kooij: 'We zijn trots dat we dat mogen doen. We proberen meer bedrijven aan ons te binden. We merken dat het lastig is om dat voor elkaar te krijgen. Terwijl we goedkoper zijn en betere aardappelen leveren dan er in de supermarkt liggen.'

Groeien

De komende tijd ligt de focus van de twee jonge ondernemers op groeien. Naamsbekendheid opbouwen in de omgeving en klanten proberen te binden. Zo werd in de aanloop naar Kerstmis een actie met een kortingscode gehouden. Aardappels-Online is daarnaast actief op sociale media als Facebook en Instagram. Wekelijks wordt er een recept geplaatst met aardappelen in de hoofdrol.

Om verder te kunnen groeien, is ook een uitbreiding van het aanbod nodig, ziet het duo in. Dit bestaat nu uit een aantal aardappelrassen van eigen land en uien. 'We gebruiken nog maar een klein stuk schuur voor onze voorraad. We hopen natuurlijk op een volle schuur voor onszelf', steekt Peeters de ambities niet onder stoelen of banken.

Duurzaamheid

Bij alle toekomstplannen zijn duurzaamheid en de korte keten heilig voor de aardappelverkopers. 'We willen alleen producten verkopen uit dezelfde polder. Dat is voor ons een belangrijk aspect. Een volgende stap zou vacuüm verpakte gesneden aardappelen of frites kunnen zijn. Maar dat zijn grote investeringen en je krijgt met NVWA-regelgeving te maken, waar we nu geen last van hebben.'

Mels Kooij en Bas Peeters van Aardappels-Online mikken op uitbreiding, met producten uit de Hoeksche Waard.
Mels Kooij en Bas Peeters van Aardappels-Online mikken op uitbreiding, met producten uit de Hoeksche Waard. © Roel Dijkstra

Een andere remmende factor op de groei is het feit dat de ondernemers nog studeren. Kooij is eerstejaarsstudent op de landbouwschool in Dronten, Peeters tweedejaars veiligheidskunde in Breda. Hoewel ze hun opleiding willen afronden, dromen ze van een toekomst met Aardappels-Online. 'Hopelijk kunnen we er ooit van leven. Dit is leuker dan wat dan ook', zegt Peeters. Kooij: 'Ik heb weleens baantjes gehad, maar voor jezelf werken is een stuk leuker.'

Minimale investering nodig
Aardappels-Online is niet de enige webshop waar klanten rechtstreeks aardappelen kunnen kopen. De afgelopen jaren ontstonden er meer initiatieven op dit gebied. Niet gek, gezien de minimale investeringen die benodigd zijn om te starten. 'Ik denk dat dit voor veel boeren best een uitkomst kan zijn. Zonder tussenhandel is de marge een stuk beter', zegt Bas Peeters.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    11° / 6°
    70 %
  • Zondag
    9° / 4°
    50 %
  • Maandag
    8° / 4°
    50 %
Meer weer