Plan Duinpolderweg weer gestremd

Het provinciebestuur van Zuid-Holland heeft aangekondigd de regie te willen te pakken bij de ontsluiting van de Duin- en Bollenstreek. De beoogde Duinpolderweg, die ook de doorstroming van Haarlemmermeer moet verbeteren, blijft voorlopig gestremd door politieke en juridische strubbelingen.

Plan+Duinpolderweg+weer+gestremd
© Greenport Duin en Bollenstreek

Al vele jaren wordt er door overheden, bedrijfsleven en belangenorganisaties gesteggeld over het beste tracé voor de Duinpolderweg. Eind 2018 leek er uiteindelijk een variant voor de N206 en N208 te zijn gevonden, die door een meerderheid 'niet als ideaal, maar wel als meest wenselijk' werd beschouwd.

De provinciale verkiezingen vorig voorjaar gooiden roet in het eten. Het nieuwe bestuur in Noord-Holland schrapte in het coalitieakkoord de 80 miljoen euro, die eerst was gereserveerd voor de aanleg van de nieuwe weg. Wel trok de provincie geld uit voor de verdubbeling van de Bennebroekerweg, een belangrijk onderdeel in de oorspronkelijke plannen.

Zere been

Rond de jaarwisseling stelde Zuid-Holland toch werk te willen maken van de Duinpolderweg. Dit tegen het zere been van de verschillende Statenfracties, die hierover eerst ingelicht hadden willen worden. Onlangs werden daar Statenvragen over gesteld. Ook in Noord-Holland is door Statenleden navraag gedaan naar de actuele stand van zaken.

Volgens een woordvoerder van de Greenport Duin- en Bollenstreek zijn de inwoners en ondernemers in het gebied de grootste slachtoffers van de impasse. 'De infrastructuur in de Bollenstreek en de Haarlemmermeer is sterk verouderd en de drukte op de wegen neemt alleen maar toe. Dat zorgt voor nog meer vertragingen en onveilige situaties.'

Bottlenecks

Het agrarisch bedrijfsleven in de Bollenstreek dringt er daarom op aan om in elk geval met een oplossing te komen voor de oversteek van de Ringvaart, voor de doorstroming een van de grote bottlenecks. 'Een aquaduct is misschien een dure oplossing, maar voor de lange termijn wel de beste oplossing.'

Peter Könst van LTO Noord-afdeling Haarlemmermeer stelt dat er bij de keuze voor varianten of tracés geen agrarische gebieden mogen worden doorsneden. 'Dat is in het verleden al te vaak gebeurd met diverse grote projecten.'

Landbouwverkeer

Ook moet er volgens LTO Noord scherp rekening worden gehouden met landbouwverkeer. 'Er zijn veel agrarische verkeersbewegingen tussen beide gebieden. We hebben al vaker ervaren dat hier onzorgvuldig mee wordt omgesprongen, waardoor ondernemers dagelijks veel kilometers moeten omrijden.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer