Beter+resultaat+door+verkoop+in+boerderijwinkel
Reportage
© Peter Urbanus

Beter resultaat door verkoop in boerderijwinkel

Het grootste deel van de productie van gemengd bedrijf De Groene Polderwinkel in Schoondijke verkopen Herman en Natascha Dekker in hun boerderijwinkel. Daardoor omzeilen ze de tussenhandel en is hun bedrijfsresultaat beter.

Familiebedrijf De Groene Polderwinkel, gelegen in de weidse polders bij het Zeeuws-Vlaamse Schoondijke, is opgericht in de jaren vijftig. De grens is niet ver weg en Belgen, toeristen uit de regio en vaste klanten weten het bedrijf goed te vinden. Er is bijna constant aanloop.

Vandaag de dag is het een 21 hectare groot gemengd bedrijf en deels zelfvoorzienend. Herman en Natascha Dekker en hun vier dochters runnen het bedrijf. Verder is er geen personeel. De familie maakt ook geen gebruik van seizoensarbeiders.

Gewassen

De ondernemers verbouwen aardappelen, tarwe, uien, bieten en seizoensgroenten, waaronder asperges en diverse soorten kolen. In een kleine boomgaard telen ze appels en achter het bedrijf kleinfruit. Hun zelfgemaakte appelsap is een groot succes.

Door eigen verkoop houden we er aan het einde van de rit meer aan over

Natascha Dekker, De Groene Polderwinkel in Schoondijke

Verder houdt de familie nog koeien, schapen en 's winters scharrelvarkens. Die worden hoofdzakelijk gevoerd met mais, hooi en gras afkomstig van het eigen bedrijf, maar ook met de pulp die overblijft na het sap maken.

De familie Dekker houdt ook schapen.
De familie Dekker houdt ook schapen. © Peter Urbanus

Fruitsappen

De appels dienen als basis voor de fruitsappen die de ondernemers zelf produceren en verkopen. 'In de nazomermaanden gebruiken we Delcorf en Alkmene en later in het seizoen Elstar en vooral Jonagold. De basis van onze sappen is altijd appelsap. Daarnaast voegen we sap van kersen, rode bessen, aardbeien of appelsienen toe. We maken gemiddeld vierhonderd tot vijfhonderd liter sap per week', vertelt Natascha Dekker.

In de winter ligt de sapproductie wel wat lager. Het leeuwendeel van de sappen wordt verkocht in de boerderijwinkel. Een klein deel gaat naar strandpaviljoens in de omgeving. 'Zeker bij dorstig weer verkopen we er veel van.'

Jams en dessertsauzen

Van een deel van het kleinfruit worden jams en dessertsauzen gemaakt, die eveneens in de winkel te koop zijn, maar ook aan de lokale horeca worden geleverd. Dat de verkoop via deze kanalen gaat, heeft als groot voordeel dat de tussenhandel wordt uitgeschakeld.

Van het fruit wordt sap gemaakt.
Van het fruit wordt sap gemaakt. © Peter Urbanus

De boerderijwinkel bestaat 21 jaar. 'Het was destijds een bewuste keuze. Soms waren de prijzen voor onze aardappelen zo laag. Daarom zijn we minder aardappelen gaan verbouwen en hebben we er vleesvee bij genomen. Nu houden we er aan het einde van de rit meer aan over.'

Fruitpluktuin

Sinds enkele jaren is er een fruitpluktuin achter de boerderijwinkel. Mensen krijgen een bakje mee en kunnen zelf bramen, frambozen of rode bessen plukken. 'Ze kunnen zoveel plukken als ze willen. Daarna rekenen ze af op basis van gewicht.'

Sinds dit jaar is er een bloemenplukrand. Dat liep goed en is voor herhaling vatbaar. Behalve de eigen producten verkopen de ondernemers ook biologische tomaten, courgettes en komkommers van een nabijgelegen bedrijf en daarnaast Zeeuwse bieren, Zeeuwse mosterd, zaden en brood dat door een bakker uit de buurt is gebakken.

Streekproductenmandjes

Hun mandjes met streekproducten doen het ook goed. Naast eigen, lokale producten verkoopt de boerderijwinkel nog wel geïmporteerd fruit zoals citrusvruchten, meloenen en druiven.

'Gemiddeld eens per maand slachten we een koe', vertelt de onderneemster. 'Het vlees verkopen we in kleine pakketten in de winkel. Dat werkt beter dan in grote pakketten.' In de weide even verderop langs de weg grazen doorgaans tussen de vijftig en tachtig lammeren. De bokjes worden geslacht.

Boerenmarkten

De Groene Polderwinkel neemt ook vaak deel aan boerenmarkten in onder meer Sluis, Oostburg en Cadzand. Vooral Duitse toeristen vormen een interessante groep klanten. 'Ze willen vaak alles weten van een product. Dat kost wat tijd en daarom is het fijn dat we daar meestal met z'n tweeën staan', zegt Natascha Dekker, die vaak hulp krijgt van haar dochter Diny.

'Maar het is leuk om te doen. We zien het ook als promotie. Het is de kunst om hen daarna naar de winkel te halen.' Veel toeristen in deze regio komen elk jaar terug. Op een mooie zomerdag als deze passeren er veel fietsers.

Facebook

Toch zijn de vaste klanten uit de omgeving als doelgroep onmisbaar, vinden de ondernemers. 'Daar zijn we zuinig op. Ik probeer iedere dag een foto of berichtje op Facebook te plaatsen. Als we naar een markt gaan, een nieuwe oogst appels hebben, aanbiedingen of een mooie foto van onze koeien in de wei bij zonsondergang.'

Daarnaast organiseert de winkel evenementen, variërend van bloemschikken met een high tea, lammetjesdagen en een kerstfair tot fietstochten door de polders. Dinsdag 22 oktober is het jaarlijkse oogstfeest en wordt een eigen varkentje gebraden aan het spit. Alle evenementen worden op Facebook gedeeld.

Familiebedrijf in toeristisch gebied
De Groene Polderwinkel is een familiebedrijf. Behalve Herman en Natascha Dekker werken hun dochters Hendrien, Diny, Willemijn en Nathalie in het bedrijf. De boerderijwinkel ligt enkele honderden meters van het dorp Schoondijke, vlak bij de doorgaande weg en langs fietsroutes door het rustige en weidse West-Zeeuws-Vlaamse landschap. Het is een toeristische streek, die veel Duitse en Belgische vakantiegangers trekt.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    19° / 11°
    10 %
  • Vrijdag
    15° / 11°
    10 %
  • Zaterdag
    17° / 13°
    50 %
Meer weer