65+jaar+oude+schoffeltrekker+krijgt+make%2Dover
Achtergrond
© Niels van der Boom

65 jaar oude schoffeltrekker krijgt make-over

Vader Jan en zoon Mark van der Veen runnen een biologisch akkerbouwbedrijf in Dronten. Ze hebben een oude werktuigdrager voorzien van HAK-schoffelelementen. Hij weegt in totaal ruim 500 kilo. 'Je ziet niet waar hij rijdt en dat was voor ons een pre.'

Van der Veen teelt op 48 hectare graan, aardappelen, uien, sperziebonen, erwten, spinazie, wortelen en witte asperges. In 2014 begon hij met de omschakeling, die dit jaar is afgerond. Tot vorig jaar schoffelde een loonwerker de zaaiuien.

In de schuur stond nog een Allis-Chalmers model G-werktuigdrager. Dit 600 kilo zware trekkertje werd tussen 1948 en 1955 geproduceerd en begin jaren zeventig gekocht. Chemie nam de overhand. Het trekkertje reed nog jaren rond om aardappelopslag te bestrijden.

CAD-software

Mark van der Veen volgde een opleiding werktuigbouwkunde. De oude trekker ombouwen zag hij als een nuttige uitdaging. Met CAD-software tekende hij het frame voor dertien HAK-schoffelelementen.

Je ziet niet waar hij rijdt en dat was voor ons een pre

Mark van der Veen, biologisch akkerbouwer in Dronten

Andela Techniek & Innovatie in Nagele hielp bij de constructie. Het dubbele frame van hoge staalkwaliteit werd gepoedercoat en zo strak afgewerkt.

Kleine inbouwmaat

Van der Veen koos voor HAK-elementen vanwege de kleine inbouwmaat. Door ze tussen de framebalken te bevestigen, bleef het geheel compact. 'Alles bij HAK is modulair gebouwd en dus uitwisselbaar', legt Mark van der Veen uit. 'Vaak wordt de trekker verlengd, maar dan is hij minder compact.'

Origineel werd de trekker met een Continental-benzinemotor geleverd. Die verving Van der Veen jaren terug voor een JLO op mengsmering. 'Ik zocht meer vermogen en een gecombineerd lichtgewicht hydraulisch systeem. De 27 pk Mitsubishi is 30 kilo lichter en kan de 4,5 meter werkbreedte goed aan. In totaal weegt hij ruim 500 kilo. Met de schoffels op de grond til je de voorkant zo op.'

Tussenringen

Tussen de originele koppeling en nieuwe motor kwam een 15 centimeter verloop met tussenringen. 'Die zijn allemaal op maat gemaakt. Ook de besturing is zelfbouw. Er zijn drie functies voor de hef, opklappen en nog te monteren sporenwissers. Naast het wiel zit een op maat gemaakte hydrauliektank.'

Mede dankzij de hoge kwaliteitsstandaard en de onderdelen is het prijskaartje van de make-over significant. De bouw nam, met tussenpozen, een halfjaar in beslag.

Sentimentele waarde

'De trekker staat altijd klaar om te schoffelen', motiveert Jan van der Veen hun keuze. 'Loonwerk doen we er bewust niet mee. Erwten of bonen schoffelen zou kunnen, maar dan heb je een 6 meterbalk nodig en dus meer vermogen. Misschien vinden we ooit nog zo'n model G-werktuigdrager. Deze heeft voor ons sentimentele waarde.'

Mark van der Veen is zijn volgende project aan het afronden. Twee 9 meterkorstenbrekers voor 75 centimeterwortelruggen. De zelfontworpen brekerwielen hebben een grote diameter voor een rustige loop. Ook bij deze machine is de afwerking tiptop. De bedoeling is om de machine voor collega-telers te gaan produceren.

De korstenbreker van Van der Veen voor de wortelteelt.
De korstenbreker van Van der Veen voor de wortelteelt. © Niels van der Boom

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    18° / 11°
    10 %
  • Woensdag
    17° / 9°
    10 %
  • Donderdag
    19° / 7°
    30 %
Meer weer