'Benadering van Kom in de Kas is veranderd'

Aad van der Wilt, gerberakweker uit Mijdrecht, is voorzitter van de landelijke organisatie van Kom in de Kas. Na het publieksevenement op 6 en 7 april draagt hij de voorzittershamer over aan René van Dop. Voorafgaand blikt hij terug.

%27Benadering+van+Kom+in+de+Kas+is+veranderd%27
© Marjolein van Woerkom

Wat heeft u bereikt als voorzitter?

'We hebben veel mooie evenementen gehad, bijvoorbeeld de schaatstraining in de kas met Rintje Ritsma. We hebben elke keer toch 200.000 of meer mensen op de been gekregen. En een paar jaar terug vierden we ons 40-jarig bestaan. Ja, we zijn lekker bezig geweest met zijn allen.'

Er is geen sprake van sponsoring, maar van ondersteuning voor de promotie van onze glastuinbouwsector

Aad van der Wilt, voorzitter van de landelijke organisatie van Kom in de Kas

Wat was de grootste uitdaging?

'Toen ik aantrad als voorzitter hield het Productschap Tuinbouw op te bestaan. Daarmee verdween de belangrijkste financier en dat betekende dat we zelf geld uit de sector moesten halen om het evenement te organiseren. Dat was een hele strijd, maar we hebben het voor elkaar gekregen.

'Het is niet altijd makkelijk geweest. We moesten elk jaar naar sponsors toe om een bijdrage te vragen. Dat bedrag werd elk jaar kleiner, waardoor we gingen interen op de reserves. Als we zo waren doorgegaan, zou Kom in de Kas niet meer bestaan.'

Wat is er veranderd?

'De benadering van Kom in de Kas is veranderd. Er is geen sprake van sponsoring, maar van ondersteuning voor de promotie van onze sector. Daar zijn alle partijen nu van doordrongen. Onlangs hebben we afspraken gemaakt met de Dutch Produce Association en Royal FloraHolland waardoor de financiering voor drie jaar is verzekerd. Dat is fantastisch nieuws. Ik kan daarom met een gerust hart afscheid nemen.'

Waarom is het belangrijk dat we Kom in de Kas blijven organiseren?

'Ik denk dat het hard nodig is om als sector je verhaal te doen. We hebben niets te verbergen, maar je moet wel laten zien wat je doet en hoe je dat doet. Als een bevlogen ondernemer zijn verhaal vertelt, dan brengt hij die beleving over op bezoekers. Zo vergroot je draagkracht voor de sector. We krijgen vaak verwonderde reacties van bezoekers. Mensen zien dat je goed bezig bent met bijvoorbeeld het energieverbruik of de waterzuivering. En zien doet kopen. Dat speelt ook mee.'

Hoe is de animo voor deelname?

'Het gaat nog steeds goed. Anders werd Kom in de Kas niet in 23 regio's gehouden. Dat zijn ondernemers die ervan doordrongen zijn dat je je moet laten zien. Zonder die vrijwilligers is er geen Kom in de Kas.'

Wat kan er beter?

'Er zijn altijd wensen, maar dat is aan mijn opvolger, René van Dop. Hij heeft goede nieuwe ideeën, maar daar ga ik niets over zeggen. Dat gaat hij straks zelf doen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer