Steeds meer boeren doen aan weidegang
Het aantal melkveebedrijven dat aan weidegang doet, steeg afgelopen weideseizoen opnieuw. Uit gegevens van de zuivelondernemingen blijkt dat inmiddels 82 procent van de melkveehouders de koeien laat grazen.

Niet eerder was het percentage zo hoog, sinds de zuivelsector in 2012 de weidegang van koeien stimuleert. Tientallen partijen uit de zuivelketen zetten toen hun handtekening onder het Convenant Weidegang.
Concreet was de doelstelling om weidegang te behouden op minimaal het niveau van 2012. Die doelstelling is nu gehaald. De zuivelsector komt daarmee ook tegemoet aan de wens van het kabinet. Die stelt in het regeerakkoord dat de zuivelsector uiterlijk in 2020 haar eigen doelstelling voor weidegang moet halen.
Nieuwe weiders
De toename van de weidegang is onder meer te danken aan nieuwe weiders. Op honderden melkveebedrijven besloten veehouders de koeien weer buiten te laten lopen, nadat zij hun vee eerder het hele jaar door op stal hielden. Partijen in de zuivelketen hebben de afgelopen jaren diverse acties ondernomen om weidegang te stimuleren.
Veehouders kunnen twee vormen van weidegang op hun bedrijf toepassen: volledige weidegang waarbij de koeien ten minste 120 dagen zes uur lang per dag buiten lopen of deelweidegang. Daarbij komt minimaal een kwart van de veestapel buiten. De laatste jaren is vooral het aandeel bedrijven dat alle koeien buiten laat lopen, sterk toegenomen.
Grotere bedrijven
Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) constateerde in juli van dit jaar al dat weidegang steeds populairder wordt. Anders dan bij het Convenant Weidegang, kijkt het CBS niet naar het aantal boeren dat de koeien de wei in stuurt, maar naar het aantal koeien dat weidegang krijgt.
Uit de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2018, bleek dat er 2017 1,16 miljoen melkkoeien buiten liepen. Dat was 2 procent meer dan in 2016. Volgens het CBS laten vooral grotere bedrijven met meer dan honderd melkkoeien hun koeien vaker buiten grazen.
Convenant Weidegang
Convenant Weidegang is een initiatief van de Duurzame Zuivelketen, het samenwerkingsverband van LTO Nederland en de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) om de zuivelketen verder te verduurzamen. Meer dan tachtig partijen uit de zuivelketen hebben het convenant ondertekend, waaronder overheden, supermarktketens, banken, veevoerleveranciers en diverse maatschappelijke organisaties.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6155R (ZOB) #694762
Gebruikt, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Vari-Opal 7 (MM) #510226
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Maaidekken (HG) #27087
Gebruikt, € 1.450
-
Gandy P45 Forage Granulaatdoseerapparaat
2015, € 950
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag21° / 6°10 %
-
Donderdag26° / 10°10 %
-
Vrijdag30° / 15°60 %