FloraHolland en Plantion gaan ieder hun eigen weg

De twee Nederlandse bloemenveilingen Royal FloraHolland en Plantion hebben ieder hun pad voor de komende jaren uitgestippeld. FloraHolland kiest voor één digitale klok en vooral grotere, internationale klanten. Plantion houdt vast aan de fysieke klok en richt zich op de kleine afnemer, de Nederlandse bloemist.

FloraHolland+en+Plantion+gaan+ieder+hun+eigen+weg
© FloraHolland

'We gaan naar een wereld waar digitaal de standaard is, en 2017 wordt vooral een jaar van uitvoeren en gewoon doen', blikte algemeen directeur Lucas Vos van FloraHolland vorige week vooruit tijdens de algemene ledenvergadering in Naaldwijk.

De bloemenveiling wil komend jaar, zei hij, na een trage start in 2015 en 2016, stappen maken met de nieuwe strategie van het bedrijf, FloraHolland 2020, en dan met name op het terrein van het Nieuwe Veilen. 'Het Nieuwe Veilen komt in 2017 in een stroomversnelling na een langdurige overweging.'

Concreet houdt de aankondiging van Vos in dat FloraHolland gaat werken aan één digitale klok. Die moet in 2018 volledig zijn ingevoerd en is gekoppeld aan aftuin veilen en het handelssysteem van 'vandaag kopen, morgen leveren'. Met de stap naar 'vandaag voor morgen', zoals FloraHolland het nieuwe systeem noemt, breekt de bloemenveiling met de traditie dat klanten hun bloemen en planten krijgen geleverd op de dag dat ze die op de veiling kopen.

Logistieke problemen

Volgens Vos is de verandering nodig omdat de transacties voor de klok alsmaar groter in aantal worden en kleiner in volume. Dat is logistiek niet langer te verhapstukken. De veiling heeft te kampen met steeds langere doorlooptijden vanaf het moment van kopen tot afleveren. Dat leidt tot onvrede bij de klanten.

Bloemen en planten die via het nieuwe handelssysteem vandaag worden gekocht, gaan voordat het veilproces de volgende dag begint, aftuin of via een veilinglocatie naar de afnemer. De algemeen directeur gaat ervan uit dat zo veel minder sierteeltproducten fysiek via de veilinglocatie worden verdeeld. Dit heeft logistieke gevolgen voor het bedrijf en leidt tot financiële besparingen.

Verzekeren

'Vandaag voor morgen' biedt kopers de mogelijkheid om zich te verzekeren van product, noemt FloraHolland als voordeel voor handelaren. De handel krijgt bovendien inzicht in de vraag waar bloemen en planten worden aangeboden en wat er nog op de exportvestigingen van de veilig (bijvoorbeeld importproduct) wordt aangevoerd. Hierdoor kunnen de klanten van de bloemenveiling logistiek gerichtere keuzes maken.

FloraHolland is van plan in het logistieke proces het kostenmaker is kostendrager-principe te hanteren. Kleine transactie worden hierdoor verhoudingsgewijs duurder. Met behulp van robotisering wil de veiling de logistiek efficiënter organiseren.

De fysieke klokken en tribunes verdwijnen het eerst in Aalsmeer en Naaldwijk. Daarna volgt de vestiging in Rijnsburg. Er blijft, tegen betaling, nog wel een fysieke klok bestaan, geeft Vos aan, maar waar die komt is nog niet duidelijk. Het bedrijf is inmiddels begonnen met het opzetten van een 24/7 online transactieplatform en sleutelt aan de landelijke digitale klok.

Blik op bloemist

Plantion maakte vorige week tijdens de algemene ledenvergadering haar strategische plannen voor de middellange termijn bekend. De bloemenveiling in Ede zet de komende jaren vol in op de fysieke klok, en slaat daarmee een ander pad in dan grote broer FloraHolland. Volgens Peter Bakker, algemeen directeur van Plantion, horen de inspiratie en de emotie van de fysieke klok bij het bloemenvak.

De focus op de bloemist is een ander wezenlijk onderdeel van de toekomstplannen van Plantion. 'FloraHolland richt zich steeds meer op het buitenland en grote afnemers', legt Bakker uit. Voor de veiling in Ede is dat reden om zich te concentreren op de kleinere afnemer, de bloemist. De bloemist is op dit moment ook al een belangrijke klant van Plantion.

Bakker zegt dat de consument bij het kopen van sierteeltproducten voor de keuze staat tussen 'fun en run'. Het laatste woord staat voor snel en supermarkt. Het eerste voor plezier en bloemist. 'Op dat segment richt Plantion zich.'

Tien trends

Voor het opstellen van het middellangetermijnplan heeft Plantion de belangrijkste tien trends voor de toekomst van de veiling in kaart gebracht. De directie zegt onder andere dat 'local for local' in Nederland belangrijk is, dat de veiling logistiek een belangrijke functie blijft vervullen en dat de keten steeds korter wordt. 'In die keten blijft een rol voor Plantion weggelegd.'

Evenals FloraHolland wedt Plantion niet op één paard. Waar de grote broer van plan is om minimaal nog één fysieke klok in leven te houden, daar is Plantion gestart met een digitale marktplaats. Deze moet zich naast de fysieke klok geleidelijk verder ontwikkelen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    13° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 7°
    70 %
Meer weer