Boeren dupe van supermarktoorlog België

Het is uiteindelijk de boer die de prijs van de supermarktoorlog betaalt, doordat hij zijn product met verlies moet verkopen. Dat stelt Bart Caron, Vlaams parlementslid voor Groen.

Boeren+dupe+van+supermarktoorlog+Belgi%C3%AB
©

In dit geval moeten ook enkele Nederlandse boeren tegen een lage prijs verkopen. Zo worden onze landbouwers meegesleept in de stunts die grote ketens uithalen, stelt hij in een bericht van Vilt.

Op dit moment wordt bij onze zuiderburen een aspergeoorlog tussen Lidl en Colruyt. De asperges zijn in deze periode een klantenlokker.

Nederland

Lidl, die deze asperges rechtstreeks van Nederlandse leveranciers koopt, verlaagde gedurende één week de prijs. De prijsverlaging was al eerder aangekondigd.

Dat deze promo-asperges uit Nederland komen, is opmerkelijk, stelt retailkenner Jan Prinsen: 'Vaak promoot Lidl met producten uit eigen land, terwijl de herkomst bij een actie plots minder belangrijk is.''

Prijzen aanpassen

Vanwege die promotie paste Colruyt de prijzen ook aan. Daar kosten de asperges 3 euro voor een bussel van 500 gram, waarvoor ze zelf op de veiling 3,50 euro moeten neertellen.

Deze prijszetting betekent volgens Caron niet alleen verlies voor Colruyt, maar ook voor de boer. Volgens hem vindt de prijszetting van landbouwproducten te ver boven de hoofden van producenten plaats.

Verlies

Supermarkten houden het niet vol om gedurende lange tijd met verlies te verkopen. 'Daarom zullen ze de producent dwingen om hun prijzen te laten zakken', verwacht Caron.

Hij pleit daarom voor een waakhond, die moet zorgen dat prijsstunts niet ten koste gaan van andere schakels in de keten. In Groot-Brittannië is zo'n waakhond actief.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    11° / 7°
    95 %
Meer weer