Kubota legt in Ede basis voor toekomst

Gebr. De Vor Achterveld vertegenwoordigt al meer dan 35 jaar het Japanse Kubota in Nederland. Bij dat bedrijf was het steeds het tweede merk naast Fendt. Kubota heeft zich nu als een zelfstandige onderneming in Ede gevestigd.

Hendrik BegemanIn Achterveld zijn trekkermerken Fendt, Massey Ferguson en Valtra samengebracht in het nieuwe AGCO Experience Centre. Na de reorganisatie binnen de Mechan Groep was er even sprake van dat Kubota, als niet-AGCO-merk, zou worden ondergebracht bij MechaTrac in Zutphen.
Onlangs werd bekend dat Kubota zich in Ede gaat vestigen, in een vrij nieuw pand waar eerst een Mercedes-dealer was gevestigd. Hier en daar is de bekende ster van het Duitse automerk nog zichtbaar. ‘Maar dat is niet het slechtste merk waarmee je geassocieerd kunt worden’, zegt Mark Mocking van Kubota. ‘Maar die deur wordt wel vervangen.’
Kubota was in de landbouw vooral bekend door de trekkers in de lagere vermogensklasse. Het merk slaat de laatste jaren zijn vleugels verder uit. Kubota wil met haar trekkers naar de grotere vermogens. Als een belangrijke stap naar het full-linerschap heeft Kubota vorig jaar het Noorse Kverneland overgenomen, waartoe ook het Nederlandse Vicon behoort.

Zwaardere trekkers

Mocking moet in Nederland de kar gaan trekken, samen met vijf collega’s. Hij is zelf sinds 2000 actief voor Kubota, dus hij kent het merk. De verkoopleider begint te vertellen dat Kubota een nieuwe fabriek heeft gebouwd in het Franse Duinkerken, waar binnenkort de zwaardere trekkers worden gebouwd. De fabriek heeft een bebouwde oppervlakte van 4,5 hectare en er is ruimte voor verdere uitbreiding.
Duinkerken is een bewuste keuze geweest. Het ligt dicht bij een haven en van hieruit worden de zwaardere Kubota’s wereldwijd verscheept. De bestaande lichtere trekkers blijven uit Japan komen. Naar verwachting rollen de eerste trekkers rond april of mei uit de fabriek en zullen daarna ook in ons land leverbaar worden.
Een van de taken van Mocking is om straks met het volledige trekkerprogramma het marktaandeel boven de 60 pk uit te bouwen van 2 naar 10 procent. Bij de nieuwe trekkers gaat het voorlopig om drie modellen: de 7131 (130 pk), 7151 (150 pk) en de 7170 (170 pk). Deze worden later aangevuld met nog zwaardere typen.
Deze modellen krijgen alle drie een eigen Kubota-motor en -cabine. De achterbrug en transmissie, met naar keuze een 24/24 powershift of een CVT, komen van ZF. De vooras is van DANA en de fronthef en -aftakas komen van Zuidberg.

Kverneland

Hier blijft het echter niet bij. Aan het einde van het jaar zal het programma van Kverneland, naast de eigen Kverneland-kleuren ook onder de naam Kubota op de markt worden gebracht. Mocking ziet in deze ontwikkelingen veel groeipotentie.
‘Veel trekkers worden als trekker ontwikkeld, waar je een machine aan kunt koppelen. Bij Kubota doen we het net andersom. Wij gaan uit van de machine en kijken welke trekker we er het beste aan kunnen koppelen’, licht Mocking toe.
‘Dat zie je aan de gewichtsverdeling, het zicht vanuit de cabine op het werktuig en het overzicht in de cabine. Door Mechatronics zijn de trekkers voorbereid op Isobus en op de precisielandbouw.’
Het dealernetwerk bestaat nu uit twee stromen: de compacttrekkers met 35 dealers en de landbouwtrekkers met twintig dealers. Die laatste wil Kubota graag uitbreiden naar dertig stuks. Dit alles gaat straks gebeuren vanuit de nieuwe vestiging Kubota Europe, branche Nederland, gevestigd in Ede.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer