Consument kiest voor Nederlands rundvlees met duurzaam verhaal
De meeste Nederlandse consumenten hebben een sterke voorkeur voor rundvlees uit Nederland met een goed verhaal over duurzaamheid, dierenwelzijn en transparantie.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder drieduizend consumenten van Wageningen Social & Economic Research, in opdracht van Stichting VleesveeNL. Uit dit onderzoek komen twee soorten consumenten naar voren. De eerste groep gaat voor 'value for money' en focust op prijs en kwaliteit. De tweede groep kiest 'bewust duurzaam'. Zij vinden naast versheid en smaak ook diervriendelijkheid, duurzaamheid en transparantie over de herkomst belangrijk. De consumenten die vlees eten en duurzaam bewust zijn, vormen 48 procent van de totale consumentenmarkt uit.
Vanuit dit onderzoek werden de consumenten verdeeld in zes segmenten: de groene verkenner (milieu), de dierlijke doener (dierenwelzijn), de bewuste bourgondiër (dierenwelzijn en milieu), de voorkeur vegetariër (duurzaam en gezond, plantaardig), het voordelig gewoontedier (prijs) en de exclusieve genieter (prijs, smaak, luxe delen).
Binnen deze groep zijn de bewuste bourgondiërs de grootste en aantrekkelijkste doelgroep. Zij zijn bereid meer te betalen voor rundvlees dat goed scoort op alle vlakken, zoals product, duurzaamheid en dierenwelzijn, en kopen relatief vaak bij de slager of boerderij.
Voorkeur voor slager
Alle consumentensegmenten in dit onderzoek geven de voorkeur aan Nederland als herkomstland voor kwalitatief goed rundvlees, zelfs boven gepromoot Iers of Argentijns vlees. Alle consumenten beschouwen de slager als kwalitatief beter dan de supermarkt en de boer. Slagers scoren hoog op vertrouwen, kennis en passie voor het product en de band met lokale boeren.
Er zijn ook hoge verwachtingen: consumenten verwachten van de slager passie, kennis over de boer en het ras, en bereidingsadvies. Voor slagers ligt er een kans om hun positie als betrouwbaar en onderscheidend verkoopkanaal voor kwaliteitsvlees met een verhaal over Nederlands rundvlees te versterken.
Volgens de onderzoekers is dit verhaal over duurzaamheid, herkomst en dierenwelzijn een duidelijke kans voor verkopers van Nederlands rundvlees om in te spelen op de grote groep bewust duurzame consumenten.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Valtra N121
Gebruikt, P.O.A.
-

Lely Splendimo 320MC
2017, P.O.A.
-

JOHN DEERE Z545R ZEROTURN 48" (SOM) #692978
Gebruikt, P.O.A.
-

New Holland TN75S (DRO) #717697
Gebruikt, € 23.000
Vacatures
Gezocht; Allround bedrijfsleider Veen-natuurmelkveebedrijf
Stichting VIP Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Weer
-
Woensdag13° / 10°10 %
-
Donderdag9° / 7°10 %
-
Vrijdag10° / 5°10 %















