Broodje Utrecht met lokale producten krijgt navolging in andere regio's
Het zogeheten Broodje Utrecht dat eerder dit jaar werd gelanceerd, krijgt navolging in Nijmegen, Amsterdam en Rotterdam. Dat zegt MVO Nederland, mede-initiatiefnemer van het broodje, dat werkt aan de uitrol van het concept.
Volgens MVO Nederland is het broodje sinds de lancering in maart al 25.000 keer over de toonbank gegaan in de bedrijfsrestaurants van de NS, Koninklijke Jaarbeurs en provincie Utrecht. Het bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw. In het afgelopen halfjaar is het broodje in zeven varianten aangeboden.
'Broodje Utrecht is het concrete resultaat van een nieuw model van regionale samenwerking. Nu is opschaling nodig. Daarmee is dit broodje een vertrekpunt om problemen in de landbouw op te lossen', stelt Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland.
'Boeren die duurzamer willen werken, hebben immers wel een stabiele langjarige afzetgarantie nodig om dit te kunnen bekostigen', vervolgt Van Wersch. Voor inkopers is Broodje Utrecht een manier om een bijdrage te leveren aan verduurzaming.
Bijdragen aan toekomst boer
'Broodje Utrecht combineert een vraag van inkopers met een vraag van boeren die met de natuur meewerken. Het succes laat zien dat ook bedrijfsmedewerkers met dat wat ze eten kunnen bijdragen aan een toekomst voor boer en natuur. Zeker als het dan ook nog eens gaat over hun eigen omgeving. Bovendien toont het aan dat elk bedrijf met iets ogenschijnlijk kleins als een broodje al duurzame stappen kan zetten. We noemen het hier niet voor niets al de landbouwtransitie op een broodje', zegt Van Wersch.
Utrechts landbouwgedeputeerde Mirjam Sterk: 'Als provincie stimuleren wij eten uit de korte keten. Dat is niet alleen duurzaam en gezond, het draagt ook bij aan het verdienmodel van de Utrechtse agrariërs. We brengen bedrijven, cateraars en voedselproducenten bij elkaar en stimuleren de samenwerking. Met deze partijen zetten we gezamenlijk stappen richting de gewenste landbouw- en voedseltransitie in de provincie. 'Broodje Utrecht' is hier een fantastisch voorbeeld van.'
Behalve in Nijmegen, Amsterdam en Rotterdam heeft MVO Nederland de ambitie om dergelijke producten ook voor nog meer steden provincies te ontwikkelen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZND) #65695
Gebruikt, € 5.247
-
Deutz-Fahr DX 4.51 trekker
1990, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7716-S
2019, € 79.500
-
Claas VOLTO 1320T
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Technisch Manager Programma Natura 2000
Provincie Overijssel - Zwolle
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Vrijdag4° / 3°10 %
-
Zaterdag7° / 0°60 %
-
Zondag9° / 4°15 %