Dutch Dairy Challenge: van innovatief idee naar realiseerbaar plan

De beste innovaties voor verduurzaming van de sector worden bedacht op het boerenerf. Dat is de gedachte achter de Dutch Dairy Challenge, een initiatief van diverse organisaties in de melkveesector. In vier weken licht Nieuwe Oogst deze innovaties uit.

Dutch+Dairy+Challenge%3A+van+innovatief+idee+naar+realiseerbaar+plan
© Ron Magielse

De deelnemers aan de Dutch Dairy Challenge werken samen met een coach en studenten om hun plan verder uit te werken en praktijkrijp te maken. Soms krijgen ze daarbij technische ondersteuning van een partnerbedrijf. Bekijk hieronder de eerste twee innovaties.



Peter van Roessel wil mest gaan bewerken.
Peter van Roessel wil mest gaan bewerken. © Wim Hollemans

'Maak monovergister bereikbaar voor gemiddelde melkveehouder'


Een monovergister ontwikkelen voor een gemiddeld bedrijf, waarmee het gas met een containersysteem aan het net wordt geleverd. Zo wil Peter van Roessel uit Haarsteeg niet alleen meerwaarde halen uit zijn mest, ook levert het betere meststromen op voor zijn bedrijf.

De Brabander is al langer fan van het benutten van verse mest. Hij haalt deze al meer dan tien jaar met enige regelmaat met de mestschuif uit de stal. Nu nog iedere twee uur, in de toekomst wellicht ieder uur. 'We zien nu dat het snel weghalen van de mest leidt tot een betere compostering. De mest moet je niet te lang laten liggen. Bij vergisten werkt verse mest ook beter', laat Van Roessel weten.

Met ondersteuning vanuit de Dutch Dairy Challenge wil de melkveehouder werken aan een eenvoudige monovergister voor mest, op basis van een dichte en geïsoleerde mestsilo. 'De silo moet rendabel zijn voor de gemiddelde veehouder met 110 tot 150 koeien. Nu zijn dergelijke investeringen vaak alleen interessant voor grotere bedrijven, het gewone gezinsbedrijf heeft er minder aan en dat is jammer.'


Gecomprimeerd gas

Het gas dat Van Roessel met de monovergister wil produceren, wordt samengeperst. 'BasGAS heeft hiervoor een systeem waarbij iedere kuub gas wordt gecomprimeerd in gasflessen tot 3,5 liter biomethaan. Die worden regelmatig opgehaald, net als de melk', legt hij uit.

Veel andere bedrijven met vergisters gebruiken dit gas om stroom op te wekken. Van Roessel ziet dit niet zo zitten. 'Met de flexibele energieprijzen is het op sommige momenten niet interessant om stroom te leveren, er moet zelfs geld bij. Biogas is wat dat betreft een veel stabielere factor.'


Goede stikstof-fosfaatverhouding

Het plan van Van Roessel is om de mest na de vergister door de meststripper te laten gaan. 'De dunne fractie na de stripper is gunstig voor mijn bedrijf, met een stikstof-fosfaatverhouding van 1:1,5 of 1:2. Ik heb fosfaatfixerende gronden, dat fosfaat kan ik goed gebruiken. Stikstof moet ik afvoeren. Met de afvoer van drijfmest verlaat niet alleen stikstof mijn bedrijf, maar ook kali en fosfaat. Die houd ik liever zelf.'

Met het systeem wil de melkveehouder ook werken aan een vorm van bemesten op maat. Bij de stripper wordt een luchtwasser ingezet die de ammoniak omzet tot ammoniumsulfaat. 'Dat is een prima ammoniummmeststof om op maat mee te bemesten. We moeten de vluchtige stikstof in de mest vastleggen om deze te kunnen benutten.'

De luchtwasser kan mogelijk ook worden ingezet om de ammoniak om te zetten die vrijkomt bij de compostering. Van dat laatste heeft Van Roessel hoge verwachtingen. 'Hier draaide een composteertrommel op proef met de dikke fractie. Daar leek wel bosgrond uit uit te komen, al snel vol met pieren. Voedsel voor de bodem', vertelt de melkveehouder.


Eenvoudig systeem voor iedereen

Melkveehouder Peter van Roessel ontwikkelt een eenvoudige mestvergister die bereikbaar is voor gemiddelde bedrijven. Hij gaat de mest strippen om de nutriënten beter tot waarde te brengen. Het groene gas dat daaruit voortkomt, wordt geleverd aan het gasnet. Het idee is om mest zo snel mogelijk uit de stal te halen en gasdicht op te slaan, zodat zo min mogelijk methaan en ammoniak vrijkomen.


Bram Romme ziet een uitdaging in balanceren tussen informeren en entertainen.
Bram Romme ziet een uitdaging in balanceren tussen informeren en entertainen. © Ron Magielse

'Ik wil een soort Freek Vonk van de melkveehouderij worden'


Melkveehouder Bram Romme uit het Brabantse Etten-Leur maakt onder de naam 'HolycowNL' filmpjes op TikTok. Hiermee wil hij het verhaal van de Nederlandse melkveehouderij positief onder de aandacht brengen.

Romme is vorig jaar afgestudeerd aan de HAS in het Noord-Brabantse Den Bosch. Daar zag hij dat sommige mensen buiten de agrarische sector vaak anders denken over de veehouderij dan hijzelf op basis van onjuiste informatie. 'Zo sprak ik medestudenten die vanwege de ontbossing voor soja vegetarisch werden. Toen ik ze vroeg hoeveel soja onze koeien krijgen, dachten ze dat de helft uit soja bestaat', legt de ondernemer uit.

De ervaring thuis op het melkveebedrijf is anders. De zestig koeien krijgen dagelijks een kruiwagen soja in een volle voermengwagen. Romme zocht op wat het percentage soja in het melkveerantsoen precies is. Dat blijkt 1,25 te zijn en dus fors minder dan sommige mensen denken.

'Vanuit de burger zijn er veel misvattingen over hoe we als veehouderij werken. Vanuit mijn studie ben ik feiten gaan delen', benadrukt de Brabantse melkveehouder.


TikTok en andere kanalen

Het account 'HolycowNL' werd geboren, met inmiddels ruim 5.600 volgers op TikTok. Maar de verhalen worden ook via andere socialemediakanalen bekeken, zoals Facebook. Met zijn filmpjes wil Romme zich richten op mensen tussen de 18 en 28 jaar.

'Als jongeren bijvoorbeeld op kamers gaan, verandert hun eetpatroon weleens. Dit geeft andere nuances. Zo zie je dat ze vaker kiezen voor een plantaardig alternatief voor vlees vanwege klimaat en milieu', motiveert Romme zijn doelgroepkeuze.

Het doel van Romme is overigens niet om vegetariërs te overtuigen vlees te gaan eten. 'Ik wil de positieve kant van de veehouderij laten zien en daarmee ook het consumeren van vlees en zuivel.' Om dit via een medium als TikTok te doen, vindt hij een uitdaging. 'Mensen willen zich daar laten entertainen.'


Koeiendans is geen verhaal

Zo zie je dat een koeiendans goed scoort op sociale media, maar dat is volgens Romme geen verhaal. 'De uitdaging zit hem in het vinden van de balans tussen informeren en entertainen, zodat de berichtgeving wel wordt bekeken.'

Met zijn deelname aan de Dairy Challenge wil Romme deze activiteiten verder vormgeven. 'Nu plan ik af en toe een dag met een cameraman. Op die dag moet het gebeuren. Met die professionaliseringsslag wil ik ook op andere manieren, en wanneer iets actueels gebeurt, snel een video kunnen maken uit de losse pols.'

Zijn presentatiestijl gaat de melkveehouder ook verder verbeteren. 'Ik wil filmpjes maken alsof ik het aan vrienden vertel, dan komt het natuurlijker over. Ik wil een soort Freek Vonk van de melkveehouderij worden.'


Draagvlak creëren via TikTok

Bram Romme maakt al lange tijd video's voor sociale media, waaronder TikTok, om draagvlak te creëren voor de sector. Zo vertelt hij bijvoorbeeld over het vastleggen van kooldioxide in de bodem. Hij legt in zijn video's kort uit welke keuzes veehouders maken en waarom. Met de Dutch Dairy Challenge wil hij een professionaliseringsslag maken om veehouderij en burgers echt met elkaar te verbinden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    18° / 14°
    70 %
  • Donderdag
    17° / 11°
    70 %
  • Vrijdag
    17° / 11°
    80 %
Meer weer