Felle reacties uit landbouw- en milieuhoek op vergunning Schiphol

Schiphol beschikt weer over een natuurvergunning. Daardoor mag de luchthaven 440.000 starts en landingen, en tijdelijk zelfs 500.000, per jaar uitvoeren. De reacties uit zowel de landbouw- als de milieuhoek zijn kritisch.

Felle+reacties+uit+landbouw%2D+en+milieuhoek+op+vergunning+Schiphol
© Arjen Vos

Om de natuurvergunning te krijgen, kocht Schiphol op eigen houtje meerdere boerenbedrijven op vanwege hun stikstofruimte. Volgens demissionair minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof heeft de luchthaven juridisch gezien aan de juiste voorwaarden voldaan om de natuurvergunning te krijgen. Er zijn volgens haar genoeg maatregelen getroffen om de stikstofeffecten te mitigeren, meldt zij aan de Tweede Kamer.

LTO stelt in een reactie aan te nemen dat voor Schiphol dezelfde regels gelden voor het verkrijgen van een natuurvergunning als voor boerenbedrijven. 'We zijn daarom benieuwd welke instrumenten minister van der Wal heeft gebruikt om deze natuurvergunning mogelijk te maken - mogelijk zijn er meer instrumenten gebruikt dan bij ons bekend zijn. Immers staat extern salderen in veel provincies nog dicht en over het uitruilen van NH3 en NOx is nog veel discussie.'

Bovendien lijkt volgens LTO hiermee het additionaliteitsbeginsel (dat eerst de natuur hersteld moet zijn voordat vergunningen kunnen worden afgegegeven) voor Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland niet meer van toepassing te zijn. 'Daarnaast is het zeer jammer te noemen dat het verkrijgen van de benodigde stikstofruimte loopt via de opkoop van boerenbedrijven. LTO wil dat die ruimte wordt benut voor het legaliseren van PAS-melders en interimmers en andere blijvende boeren. Ook vanuit de politiek wordt hier terecht op aangedrongen.'


Agractie

Agractie reageert fel op het nieuws over Schiphol. Het toont volgens de belangenbehartiger aan waar de prioriteiten van Van der Wal liggen. 'Waar PAS-melders en interimmers al vierenhalf jaar zonder vergunning in onzekerheid zitten, wordt Schiphol nog net even voor de verkiezingen gelegaliseerd. Met ammoniakemissieruimte van boeren bovendien, ook al zijn ammoniak en stikstofoxide volgens de wetenschap niet uitwisselbaar. Dit is bijzonder wrang en onrechtvaardig tegenover boeren.'

CDA-Kamerlid en landbouwwoordvoerder namens de partij Eline Vedder bekruipt een 'gevoel van onrecht' omdat Schiphol 'als cowboy stikstofruimte heeft opgekocht', terwijl ook veel boeren in de knel zitten door veranderde stikstofregels. Voor deze groep is nog geen oplossing in zicht. VVD-Kamerlid Thom van Campen stelt vast dat het kennelijk mogelijk is vergunningen te verlenen en roept het kabinet op dit ook te doen voor de eerdergenoemde boeren. 'Dat duurt nu al veel te lang.'


Milieuorganisaties

Ook milieuorganisaties reageren kritisch. Mobilisation for the Environment (MOB vindt dat het aantal vluchten er moet worden beperkt tot maximaal 250.000 per jaar. Dat aantal baseert de organisatie op de 'historische rechten' van het vliegveld. Alles erboven zou illegaal zijn volgens MOB.

'We zijn teleurgesteld dat Schiphol een vergunning krijgt om gewoon op de oude voet stikstof uit te stoten', zeggen Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu in een gezamenlijk statement. 'Dit is een gemiste kans voor de overheid om in te grijpen en natuur, omwonenden en klimaat te beschermen tegen de vervuiling van Schiphol.'

De milieubeweging vindt het ook 'heel krom' dat boerenbedrijven uitgekocht moesten worden om de vergunning te kunnen krijgen. 'Wij vinden dat ieder bedrijf minder stikstof moet uitstoten om kwetsbare natuur te redden. Schiphol wordt met deze vergunning weer voorgetrokken en uit de wind gehouden', klinkt het.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    19° / 6°
    10 %
  • Vrijdag
    21° / 8°
    10 %
  • Zaterdag
    22° / 10°
    10 %
Meer weer