Nederlander eet minder groente thuis, maar meer buitenshuis

Consumenten hebben in 2022 minder groente en fruit thuis gegeten, maar het verbruik in de horeca en catering nam juist toe. Dat meldt GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep.

Nederlander+eet+minder+groente+thuis%2C+maar+meer+buitenshuis
© Dirk Hol

Na een scherpe terugval in de coronajaren 2020 en 2021 hebben Nederlanders het afgelopen jaar weer volop in restaurants gegeten. In dit segment resulteerde dit in een groei van het groente- en fruitverbruik van 58 procent. Tegenover deze hausse staat wel een verminderde consumptie binnenshuis. Die daalde met 3 procent, waardoor grosso modo de consumptie van groenten en fruit in 2022 gelijk was aan die van 2021.

Hiermee is een einde gekomen aan de groei van de laatste jaren, waarin vooral door corona Nederlanders meer groente en fruit zijn gaan nuttigen. De consumptie van vorig jaar lag nog wel boven het niveau van 2019, het pre-coronajaar. GroentenFruit Huis merkt op dat er in 2022 wel een verschil bestond tussen groenten en fruit: de consumptie van groenten nam met 3 procent toe, terwijl die van fruit met 3 procent daalde.


Inflatie bij groenten en fruit lager

In het afgelopen inflatiejaar legden consumenten meer geld neer voor groenten en fruit. Zo steeg de prijs van een kilo groenten met 7 procent. Voor een kilo fruit dokte de Nederlander 3 procent meer dan in 2021. De gemiddelde prijsstijging voor de gehele categorie kwam hierdoor uit op 5 procent. Dat is lager dan de gemiddelde inflatie in Nederland, die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op zo'n 10 procent ligt.


Verspakketten, waarin bijna alle ingrediënten zitten om een maaltijd te bereiden, bleven in 2022 onverminderd populair. Ten opzichte van 2021 groeide de verkoop van deze productgroep met 20 procent. Het aantal kopers nam met 3 procent toe.

De prijs van het verspakket ging met 2 procent omlaag. 'Het verspakket biedt daarmee een voordelige keuze in combinatie met mentaal gemak. Je hoeft als consument immers niet na te denken over de verschillende ingrediënten om tot een complete maaltijd te komen', concludeert GroentenFruit Huis. In het afgelopen jaar doorbrak de verkoop van verspakketten de grens van 100 miljoen euro om uit te komen op 110 miljoen euro.


Onlineverkoop stabiel

Ook de maaltijdbox was in 2022 in zwang. Consumenten bestelden online 16 procent meer van deze boxen. De hoeveelheid kopers steeg met 1 procent. De prijs van een box lag zo'n 10 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Maaltijdboxen bevatten naast groenten en fruit andere maaltijdcomponenten, zoals kruiden, vlees, vis, pasta en rijst.

Van de totale verkoop van groenten en fruit gebeurde 7 procent online. Het aandeel van dit verkoopkanaal bleef hiermee stabiel. Uit de cijfers van GroentenFruit Huis blijkt dat iets meer huishoudens hun groenten en fruit op internet kopen. De hoeveelheid per bestelling daalde licht. De prijs ging daarentegen 4 procent omhoog. Dat resulteerde in een omzetstijging van 2 procent voor online gekochte groenten en fruit.


Alle inkomensklassen kopen minder

GroentenFruit Huis signaleert dat huishoudens in alle inkomensklassen minder groenten en fruit kochten. 'Daaruit kunnen we concluderen dat prijs wel degelijk een rol speelt bij de aankoop ervan. De voorgenomen btw-verlaging voor groenten en fruit naar 0 procent, kan wat dat betreft niet snel genoeg worden doorgevoerd', aldus een woordvoerder van het Zoetermeerse huis.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 7°
    90 %
  • Zaterdag
    7° / 5°
    90 %
  • Zondag
    7° / 4°
    65 %
Meer weer