Brussel opent steunregeling voor promotie duurzame agrifoodproducten

De Europese Commissie heeft een subsidieregeling opengesteld voor de promotie van Europese agrarische producten en de EU en daarbuiten. Handels- en producentenorganisaties kunnen een aanvraag indienen.

Brussel+opent+steunregeling+voor+promotie+duurzame+agrifoodproducten
© Twan Wiermans

Het totale budget bedraagt 185,9 miljoen euro. Hiervan is 176,4 miljoen euro bestemd voor de medefinanciering van promotieprogramma's die moeten worden geselecteerd uit de voorstellen worden ingediend. De resterende financiering zal EU-initiatieven op dat gebied ondersteunen.


Net als in 2021 wordt dit jaar speciale aandacht besteed aan de promotie van producten en methoden die de doelstellingen van de Europese Green Deal directer ondersteunen. Het gaat hierbij aan de promotie van biologische producten, groenten en fruit en duurzame landbouw.


Medefinancieren

Het promotiebeleid helpt campagnes te cofinancieren in lijn met de ambities van de Europese Green Deal en de ondersteunende doelstellingen uit de 'boer-tot-bord-strategie, het EU-actieplan voor biologische producten en de mededeling over het Europese burgerinitiatief 'End of Cage'.

Om bijvoorbeeld de samenhang te verbeteren met de doelstelling van de 'boer tot bord'-strategie om duurzame consumptie te vergroten, moet het visuele promotiemateriaal van alle campagnes in de EU die op consumenten zijn gericht, verwijzen naar de richtlijnen voor voeding op basis van voeding van het betreffende EU-land.

Campagnes moeten ook de nadruk leggen op de hoge veiligheids- en kwaliteitsnormen, evenals op de diversiteit en traditionele aspecten van EU-agrovoedingsproducten, met inbegrip van EU-kwaliteitsregelingen .


Groeipotentieel

Ten slotte worden voor campagnes in het buitenland prioriteiten gesteld op markten met een hoog groeipotentieel zoals Japan, Zuid-Korea of ??Canada. De Europese Commissie verwacht dat campagnes de consumptie en het concurrentievermogen van agrovoedingsproducten uit de EU zullen vergroten door hun bekendheid te vergroten en hun markt in het beoogde land te vergroten.

Een groot aantal instanties komt in aanmerking om financiering aan te vragen en hun voorstellen in te dienen. Het gaat daarbij om handelsorganisaties, producentenorganisaties en agrovoedingsgroepen die verantwoordelijk zijn voor afzetbevorderingsactiviteiten.

De voorstellen worden beoordeeld op de duurzaamheid van de productie- en consumptiecriteria, in overeenstemming met de klimaat-, milieu- en dierenwelzijnsdoelstellingen van het Europees landbouwbeleid (GLB) en de van boer tot bord-strategie .

Voorstellen moeten uiterlijk op 21 april worden ingediend. De Commissie maakt in het najaar bekend welke organisaties de subsidies ontvangen. Het European Research Executive Agency (REA) biedt een aantal instrumenten om aanvragers te helpen hun voorstellen met succes in te dienen. Op 1 en 2 februari 2022 organiseert REA een infodag over deze regeling.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer